دعاوی خانواده

مجازات ثبت نشدن ازدواج موقت چیست؟

مجازات ثبت نشدن ازدواج موقت چیست؟

هنگامی که فردی تصمیم به ازدواج می گیرد ، همواره ازدواج دائم برای وی متصور می شود ، زیرا در ازدواج دائم فرد از ثبات و امنیت خاطر بسیار بیشتری نسبت به ازدواج موقت به جهت تشکیل خانواده و مسائل تابعه ی آن دارد ، در ازدواج موقت که در عرف جامعه به آن صیغه گفته می شود ، صیغه عقد برای مدت مشخصی میان زن و مرد جاری می شود و به دلیل عدم ثبت ازدواج موقت ممکن است ، مشکلات و مسائل حقوقی بسیاری برای زن و مرد ایجاد شود .

این نوع ازدواج معمولا به دلیل پنهانی بودن با رضایت طرفین ازدواج در دفاتر رسمی ازدواج و شناسنامه ها درج نمی شود .

اگر چه ازدواج موقت راهی مشروع و حلال جهت رفع نیازهای جنسی طرفین ازدواج محسوب می شود اما در ایران معمولا ازدواج موقت از سوی مردان متاهل صورت می پذیرد که در صورت افشای آن بسیاری از خانواده ها از هم پاشیده می شود .

مزایای نکاح موقت بر رابطه نامشروع زنا

ازدواج موقت به دلایل بسیاری چون ؛ قانونی بودن ، جاری شدن صیغه عقد ، مسئولیت مالی مرد در برابر زن ، مدت دار بودن ازدواج ، محرم شدن برخی افراد نسبت به هم ، برخی قوانین حمایتی در صورت باردار شدن زن و …. با رابطه نامشروع زنا بسیار متفاوت است .

در ازدواج موقت ، حق مهریه زن محفوظ است اما حقوق دیگری چون ؛ نفقه ، ارث و همخوابگی با همسر که از حقوق زن در ازدواج دائم هستند ، محروم است .

اگر زن در شروط ضمن عقد دریافت نفقه ، حق ارث و همخوابگی را خواهان بوده و مرد قبول کرده باشد بر مرد واجب و لازم است که به آن عمل نماید .

در صورت تمایل طرفین ، ازدواج موقت می تواند در شناسنامه ها و دفتر ثبت ازدواج ، ثبت قانونی شود اما به دلایل مختلفی مخصوصا پنهانی بودن این نوع ازدواج ، ثبت آن خواسته ی طرفین ازدواج نیست .

مجازات عدم ثبت ازدواج موقت چیست؟

در برخی موارد مانند ؛ باردار شدن زن و نیاز به تعیین هویت فرزند متولد شده ، توافق طرفین در ابتدای ازدواج جهت ثبت ازدواج و شرط ضمن عقد جهت ثبت ازدواج ، قانون حمایت از خانواده ثبت ازدواج موقت را اجباری کرده است .

اگر چه در خصوص ثبت اجباری ازدواج موقت ، قانونگذار مجازات کیفری و حقوقی را عنوان نموده است اما در عمل هیچ گونه مجازاتی برای چنین ازدواجی اعمال نمی شود.

در رابطه با ثبت ازدواج ، بر اساس قوانین اسلامی تنها زمانی عدم ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمی ازدواج مجازات کیفری دارد که نوع ازدواج دائمی باشد .

همچنین با توجه به نظریه شورای نگهبان و تصریح قانون مجازات اسلامی ، اگر ازدواج موقت به لحاظ شرعی صحیح انجام شده باشد ، ثبت نکردن آن در دفاتر قانونی ثبت ازدواج ، هیچ گونه مجازات کیفری نخواهد داشت

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470