دعاوی خانواده

 در چه زمانی ثبت ازدواج موقت اجباری می باشد؟

 در چه زمانی ثبت ازدواج موقت اجباری می باشد؟

در قوانین و مقررات اسلامی همواره به ازدواج زنان و مردان واجد شرایط توصیه شده است ، زیرا این امر آثار بسیار مطلوبی بر روی جسم و روان انسان دارد ، ازدواج که به دو صورت دائمی و موقت انجام می شود ، دارای شرایط و ویژگی های خاص خود می باشد که انتخاب هر نوع ازدواج با توجه به شرایط فرد می تواند راهی ایمن و مشروع برای رفع تمایلات جنسی افراد مختلف باشد که در این مبحث با توضیح مختصری راجع به ازدواج موقت ، به زمان ثبت ازدواج موقت اجباری پرداخته می شود .

ازدواج موقت

در این نوع از ازدواج که به آن صیغه نیز گفته می شود ، صیغه ی عقد بین زن و مرد برای مدت مشخصی جاری می شود ، به گونه ای که پس از اتمام زمان مقرر ، عقد خود به خود بدون نیز به جاری کردن صیغه طلاق باطل می شود .

در ازدواج موقت ، زن تنها از حق مهریه برخوردار است و نفقه و ارث به وی تعلق نمی گیرد اما چنانچه ضمن عقد ، شرط دریافت نفقه و ارث را عنوان کند ، مرد واجب است بر اساس آنچه که توافق کرده اند ، عمل نماید .

در اصل ثبت ازدواج موقت یا همان صیغه ، اجباری نیست ، از این رو این نوع ازدواج در دفاتر ثبت ازدواج و شناسنامه ی طرفین ازدواج ثبت نمی شود .

برخی فقها و مراجع تقلید ،صیغه شدن دختر باکره را  نیازمند اذن پدر می دانند و برخی این امر را بدون اجازه ی پدر مجاز می دانند  .

به دلیل ماهیت ازدواج موقت ، این نوع ازدواج به منظور لذت بردن جنسی از زن و همخوابگی با وی عنوان می گردد .

مشکلات ثبت 

از آنجا که معمولا ازدواج موقت از سوی مردان متاهل صورت می گیرد ، ثبت ازدواج موقت صورت نمی پذیرد ، در واقع تنها در صورتی که ثبت ازدواج موقت اجباری است ، مرد ازدواج موقت را ثبت می کند .

به دلیل اینکه در موارد بسیاری در ازدواج موقت زن صیغه ای باردار شده و گرفتن شناسنامه و اثبات هویت فرزند متولد شده در این نوع ازدواج با خطر انکار از سوی مرد و عدم پذیرش فرزند از سوی دیگر خواهرها و برادران  مواجه می شود ، لذا قانون مصوب ۱۳۹۱ حمایت از خانواده ، در مواردی ثبت ازدواج موقت را اجباری نموده است و در صورت عدم خودداری مرد از پذیرش ثبت ازدواج موقت ، ضمانت اجرای حقوقی و کیفری برای این کار در نظر گرفته شده است .

چه زمانی ثبت ازدواج موقت اجباری است؟

  • زمانی که زن صیغه ای باردار گردد ، مرد موظف و مکلف به ثبت ازدواج موقت خواهد بود .
  • زمانی که ضمن عقد ، ثبت ازدواج موقت از سوی زوجه شرط شده باشد و این شرط قابل اثبات باشد ، مرد مکلف به ثبت ازدواج موقت است .
  • زمانی که طرفین ازدواج بر ثبت ازدواج موقت توافق کنند .

در کشور ایران ، از آنجا که ازدواج موقت یا صیغه معمولا از سوی مردان متاهل صورت می گیرد ، لذا ثبت ازدواج موقت موجب فروپاشی بسیاری از خانواده ها می شود .

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470