دعاوی خانواده

دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت چیست و شرایط آن به چه صورت است؟

ازدواج موقت یا صیغه که عوام آن را بیشتر به این نام میشناسند یکی از راههای ارتباط یا بهتر بگوییم ازدواج در جامعه اسلامی و امروزی ما میباشد که ما در اینجا برآنیم تا به تفصیل موارد مربوط به آن را برای شما توضیح دهیم:

ازدواج از جمله اموری است که آثار مثبت و مطلوبی بر روی انسان دارد و همواره او را از پرتگاه گناه و رابطه ی نامشروع دور می سازد ، ازدواج در کشور های اسلامی ، به دو صورت دائم و موقت انجام می شود؛ در ازدواج دائم ، مدت ازدواج مادام العمر بوده و زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است ، در حالی که در ازدواج موقت که به آن صیغه گفته می شود ، مدت ازدواج مشخص و محدود بوده ، به گونه ای که با انقضای مدت آن ، صیغه ی عقد باطل می شود و زن و مرد نسبت به هم نامحرم خواهند شد اما اگر مواردی پیش آید که در ادامه به آنها می پردازیم ، زن می تواند دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت را به دادگاه تقدیم کرده و خواهان ثبت ازدواج موقت خود باشد .

حقوق زن در ازدواج دائم و موقت با هم تفاوت دارد ، در ازدواج دائم حق نفقه ، مهریه ، ارث و همخوابگی با شوهر برای زن محفوظ است در حالی که اگر زن ضمن عقد شرط نکرده باشد در ازدواج موقت ، تنها برای وی ، حق مهریه وجود خواهد داشت .

در کشور ، بیشترین مورد انجام ازدواج موقت مربوط به مردان متاهل می باشد ؛ لذا معمولا تمایلی به ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمی ثبت ازدواج وجود ندارد .

ثبت ازدواج موقت در دفاتر رسمی ازدواج و شناسنامه الزامی نیست و عدم ثبت آن جزء در سه مورد که مقنن به الزام ثبت آن دستور می دهد ، اجباری نخواهد بود .

شرایط ارائه دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت

قانون حمایت از خانواده در مواردی مانند ، باردار شدن زن در ازدواج موقت جهت تعیین هویت فرزند متولد شده ، توافق طرفین جهت ثبت ازدواج موقت و زمانی که زن ثبت ازدواج موقت را شرط ازدواج قرار داده باشد ، مرد را مکلف و موظف به ثبت رسمی ازدواج موقت می کند .

از این رو چنانچه چنین شرایطی در ازدواج موقت وجود داشته باشد ، شرایط طرح دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت مهیا خواهد بود و زن با مراجعه به شعبات دادگاه خانواده می تواند دادخواست الزام به ثبت ازدواج موقت خود را تقدیم دادگاه نماید .

در صورت اثبات ادعای زن و شامل بودن یکی  این سه مورد برای زن و خودداری کردن مرد از پذیرش ثبت ازدواج موقت ، ضمانت اجرای حقوقی و کیفری وجود دارد و مرد موظف به ثبت ازدواج موقت خواهد بود  .

در صورت عدم ثبت ازدواج موقت زن می تواند از مرد شکایت کیفری را در دادگاه مطرح نماید و مرد را به ثبت ازدواج موقت به یکی از سه دلایل موجه ، الزام نماید .

با ثبت ازدواج موقت ، مشکل فرزند دار شدن و زیر بار نرفتن مرد در ازدواج موقت تا حدی رفع می شود .

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470