وکلای متخصص ما

بهترین وکیل داوری در کرج⚖️ از نظر مردم در سال 1402

داوری چیست؟

در این مطلب به معرفی بهترین وکیل داوری در کرج میپردازیم، و به صورت کامل به نقش وکیل داوری، و روند کار داوری اشاره میکنیم، با ما همراه باشید: قرارداد داوری قراردادی است که در آن طرفین توافق می کنند که اختلاف بین آنها اعم از طرح شده در دادگاه و حتی اختلاف احتمالی در آینده به منظور رسیدگی و صدور رأی به داوری ارائه شود. دادگاه به داوران یا قضات ارجاع می شود. گاهی اوقات قرارداد داوری به صورت شرط داوری است.

گاهی اوقات شرط داوری یا توافقنامه داوری در قرارداد گنجانده می شود. بند می تواند مستقل از قرارداد باشد. شرط داوری صرف نظر از اینکه مستقل از قرارداد باشد یا جزء قرارداد باشد، آثاری دارد که اهمیت آن را در زمان فسخ نشان می دهد.

در صورتی که شرط داوری مستقل از قرارداد باشد، داور یا داوران می توانند در مورد فسخ، فسخ یا فسخ قرارداد اصلی اظهار نظر کنند، در غیر این صورت تلقی می شود که فسخ قرارداد اصلی موجب فسخ شرط داوری نیز می شود.

ویژگی های قرارداد وکیل داوری در کرج

بهترین وکیل داوری در کرج

قرارداد دارای ویژگی ها و آثاری است که می توان آن ها را به دو قسمت تقسیم کرد: لزوم توافق داوری نسبت به طرفین و تأثیر قرارداد داوری نسبت به شخص ثالث.

تأثیر توافق بر طرفین قرارداد داوری چه به صورت شرط در قرارداد و چه به صورت قرارداد داوری، یک قرارداد ضروری است، بنابراین هیچ یک از طرفین نمی توانند آن را یک طرفه فسخ کنند. فوت داور بر اعتبار قرارداد یا شرط داوری تأثیری ندارد، مگر اینکه ارجاع به داور معینی توافق شده باشد و طرفین به داوری شخص دیگری رضایت نداده باشند. باید گفت علیرغم اینکه قرارداد داوری یک قرارداد ضروری است، فوت یا فوت یکی از طرفین موجب فسخ قرارداد داوری می شود. در مورد الزام داور به صدور رای، موافقتنامه داوری بر خلاف طرفین، داور را ملزم به داوری نمی کند، حتی اگر داور تعیین شده داوری را پذیرفته باشد.

مسئولیت وکیل داوری کرج

در خصوص مسئولیت مدنی داور، قاعده کلی ماده 1 قانون مسئولیت مدنی و ماده 501 قانون آیین دادرسی مدنی جاری است. در صورت پذیرفته شدن داوری، داور نمی تواند در جلسه داوری شرکت کند یا بدون دلایل موجهی مانند مسافرت، بیماری و غیره از رای دادن انصراف یا امتناع کند. مراحل قانونی رد می شود.

آثار موافقتنامه داوری علیه شخص ثالث

قرارداد داوری فقط برای اشخاصی که آن را پذیرفته اند نافذ است و برای اشخاص ثالث تأثیری ندارد. اشخاص ثالث در صورت توافق با طرفین دعوای اصلی می توانند در داوری شرکت کنند در غیر این صورت به اختلافات آنها مستقل رسیدگی خواهد شد. خواهد بود. قرارداد داوری تأثیری بر وراث هر یک از طرفین ندارد. در مورد انتقال نیز باید گفت شرط داوری یا قرارداد داوری معتبر است، در این خصوص نیز نظر مخالفی وجود دارد.

شرایط عمومی ارجاع به وکیل داوری کرج

وجود اهلیت طرفین و سایر شرایط اساسی برای صحت قراردادها در قرارداد داوری نیز مانند سایر قراردادها ضروری است. اختلاف باید به داوری ارجاع شود. برخی از اختلافات قابل ارجاع به داوری نیست. در ذیل به ذکر عناوین دعاوی غیر قابل ارجاع به داوری و یا مشمول شرایط خاص بسنده می شود.

دعوای ورشکستگی

دعاوی راجع به اصل نکاح و فسخ و طلاق و نسب.

دعاوی عمومی که توسط دادستان اقامه می شود مانند دعاوی کیفری.

دعاوی در مورد اموال عمومی و دولتی.

توضیح این موارد به مقالات تخصصی سپرده شده است.

انتخاب وکیل داوری توسط دادگاه

انتخاب داور اصولاً یکی از حقوق طرفین است، اما در کلیه موارد شروع رسیدگی داوری، طرفین می توانند انتخاب وکیل داوری در کرج  را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار کنند. در موارد زیر دادگاه داوری را انتخاب می کند.

  • اختلاف طرفین در تعیین داور
  • اختلاف طرفین در انتخاب جانشین داور متوفی، مستعفی یا معلق
  • عدم توافق در مورد تعیین داوری که از داوری خودداری کند
  • خودداری شخص ثالث از تعیین داور

مدت داوری

طبق ماده 458 قانون آیین دادرسی مدنی، در هر موردی که داور تعیین می شود، مدت رسیدگی داوری باید تعیین شود. در صورتی که مدت داوری معین نشده باشد، از روز ابلاغ موضوع به داور یا کلیه داوران، سه ماه خواهد بود. این مدت با توافق طرفین قابل تمدید است.

دوره سه ماهه ذکر شده در بالا زمانی است که داور یا داوران رویه داوری را انتخاب کرده و پذیرفته اند. در غیر این صورت، طبق ماده 465 قانون آیین دادرسی مدنی، دوره داوری از روزی شروع می شود که داوران آیین دادرسی داوری و موضوع اختلاف و شرایط داوری و همچنین مشخصات داوری را پذیرفته اند. احزاب و قضات به همگان ابلاغ شده است.

صدور رای داوری

با توجه به آثار و پیامدهای متعدد رای، در این مرحله اکیداً توصیه می شود صدور رای را به وکیل دادگستری و علاوه بر آن به وکیل متخصص در آرای داوری در کرج بسپارید.

  1. ابلاغ حکم مشمول تشریفات آیین دادرسی مدنی نمی باشد، اما رأی داور باید مستدل و موجه بوده و با قوانین وضع کننده قانون مغایرت نداشته باشد.
  2. در مورد چند داور، همه داوران باید از جلسه داوری مطلع شوند.
  3. در صورت وجود چند داور، تصمیم اکثریت اعمال می شود.
  4. اگر داوران قدرت صلح داشته باشند، می توانند اختلاف را به طور مسالمت آمیز خاتمه دهند. در این صورت، قرارداد صلح تنظیم شده باید به امضای همه داوران برسد، در غیر این صورت اعتبار خود را از دست می دهد.

ابلاغ رای داوری

در صورتی که طرفین در قرارداد داوری روشی را برای ابلاغ تعیین کرده باشند، به همین ترتیب انجام می شود، در غیر این صورت داور موظف است تصمیم خود را به دفتر دادگاه رسیدگی کننده به داوری یا به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به داوری اصلی را دارد تسلیم کند. محتوای اختلاف ، دفتر دادگاه به دستور دادگاه اصل رای بایگانی و رونوشت مصدق آن را برای طرفین دعوا ارسال می کند.

اجرای رای داور

رای داور فی نفسه قابل اجرا نیست، اما این بدان معنا نیست که ضمانت اجرای قانونی و کافی وجود ندارد. در صورت اعتراض شدید داور به اجرا، متهم می تواند در جریان رسیدگی به اجرا از دادگاه تقاضای اجرا کند. درخواست اجرای رأی داور در قالب دادخواست می باشد.

رویه دادگاه های کرج در اجرای رای داور

رویه دادگاه های کرج در اجرای رای داور

با توجه به تجربه وکیل متخصص در پرونده های داوری در کرج البته دادگاه های کرج رای داور را با رعایت مقررات آیین دادرسی مدنی اجرا می کنند. با توجه به تجربه بهترین وکیل داوری در کرج، دادگاه های کرج به دلایل خاصی نسبت به تصمیم داوری و اجرای آن حساسیت ویژه ای دارند. یکی از این دلایل عدم آگاهی عموم مردم از قواعد داوری و مشاهده برخی سوء استفاده ها از این نقص دانش است. یکی دیگر از مواردی که در رسیدگی دادگاه های کرج در خصوص اجرای رای دیده شده است، عدم صدور احضاریه علیه رأی طبق مفاد قانون اجرای محکومیت های مالی است. بهترین وکیل کرج (متخصص در اجرای رای داوری) می تواند راهکارهای مناسبی در این زمینه ارائه دهد.

اعتراض به رای داوری

قبل از پرداختن به موضوع این بند، اکیداً توصیه می شود که اگر رأی داوری بر خلاف منافع و حقوق شما صادر شده و تمایل به اعتراض دارید، قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در آرای داوری مشورت کنید.

اعتراض به رای داور یا اعتراض به رای داور از دو طریق قابل انجام است.

اعتراض طرفین داوری به تصمیم داور و اعتراض اشخاص ثالث به تصمیم داور.

اعتراض طرفین داوری به تصمیم داور

طرفین داوری حق دارند ظرف 20 روز پس از تحویل، نسبت به تصمیم داور اعتراض کنند. اعتراض به مرجعی تسلیم می شود که اساساً مسئول تصمیم گیری است. افزودن عبارات (این تصمیم برای طرفین لازم الاتباع است) یا (رای داور قابل اعتراض نیست) را نمی توان دلیل اعتراض به رای داور دانست.

نکته بسیار مهم و یکی از ویژگی های بارز نهاد داوری قانون آیین دادرسی مدنی این است که رای داوری غیرقابل تجدیدنظر، غیرقابل تجدیدنظر، غیر قابل تجدیدنظر و غیر قابل تکرار است. تاکید می شود در ارسال اختلافات به داوری حتما باید از حضور وکیل داوری در کرج متوسل شوید.

پیشنهاد وکیل متخصص داوری در کرج

در مورد داوری، اعلام داوری و کنار گذاشتن داوری بین حقوقدانان بحث های زیادی وجود دارد. دادگاه های شهرستان کرج نسبت به اجرای رای داوری و ابطال رای داوری حساسیت ویژه و قابل فهمی دارند. متاسفانه هیئت داوری در شهر کرج به دلیل پیچیدگی و پیچیدگی هایش از یک سو و ناآگاهی مردم از سوی دیگر مورد سوء استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است. لذا توصیه می شود قبل از ارجاع موضوع به داوری و یا قبل از هر اقدامی در خصوص اعلام رای داور، اجرای تصمیم داور و یا ابطال تصمیم داور با بهترین وکیل داوری در کرج تماس حاصل فرمایید.

دفتر وکالت مهران اهتمام آماده ارائه هرگونه مشاوره حقوقی در کرج و پذیرش پرونده های مربوط به داوری از قبیل: پذیرش داوری به معنای حضور در جلسه داوری، تحویل رای، اجرای رای و کنار گذاشتن رای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470