طلاق

طلاق چیست؟ روشهای مربوط به طلاق در قانون به چه صورت است؟

متاسفانه یکی از بیشترین پرونده های موجود در دادگاههای خانواده شامل طلاق یا موارد مرتبط با آن است که ما در اینجا با توضیحات مفصل قوانین مربوط به طلاق سعی در روشن شدن ذهن شما و ارائه اطلاعات هر چه بهتر داریم و در راستای این هدف و بهبود بخشیدن به اطلاعات حقوقی عموم شهروندان گروه وکلای آرتین” بر آن است تا مقالات به روز که براساس قوانین جدید میباشد قرار دهد که در کنار مشاوره تخصصی وکلای ما بهترین نتیجه حاصل شود.

قوانین طلاق

متاسفانه طلاق آخرین راه حل مشکلات یک زندگی مشترک است. اثرات طلاق بر فرد و جامعه به حدی جدی است که در نظر گرفتن جدایی به عنوان اولین راه حل، جبران ناپذیر ترین تصمیم ممکن در زندگی هر فرد است. شاید به همین منظور است که قوانین طلاق و احکام طلاق تدوین شده اند تا نتوان آن را از جدایی های احساسی و پشیمانی آور جلوگیری شود.

تعریف طلاق در لغت به معنای بازکردن گره و رها کردن است. در قانون و فقه، طلاق به پایان دادن ازدواج دائم اطلاق می شود. بنابراین طلاق در ازدواج موقت وجود ندارد.

هرچند حق طلاق مرد امری بدیهی است و در ابتدا درخواست برای جدایی تنها از سوی مرد مطرح می شد، اما با منظور کردن حق طلاق زن در شروط ضمن عقد، امکان درخواست طلاق از طرف زن نیز فراهم می شود.

بسیاری از روانشناسان معتقدند بر خلاف باور عمومی، عواقب طلاق برای مردان بیشتر از زنان است. از این رو لزوم ارائه برگه تأیید مشاوره حقوقی خانواده همراه با دادخواست طلاق در دادگاه تصویب شده است.  برای اطلاع از سایر شرایط طلاق، بهتر است مطالب زیر را بخوانید.

قانون ازدواج و طلاق در ایران 

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، طلاق دادن زن از سوی مرد، در هر زمانی که مرد بخواهد می تواند اتفاق بیفتد و شرایط طلاق از طرف زن نیز در موارد خاص امکان پذیر است.

در واقع با تصویب قانون حمایت از خانواده در سال ۱۳۴۶، اولین اقدام جهت دادن حق طلاق به زن به شمار می رود. با در نظر گرفتن حق طلاق برای زن، شرایط طلاق از طرف مرد همچنان پابرجاست، اما اگر زن درخواست طلاق دهد، مراحل قانونی طلاق زن از مرد توسط دادگاه به زوجین اعلام می شود. حق طلاق زن و مهریه منافاتی با یکدیگر ندارند و حتی در صورت طلاق به درخواست زوجه، مهریه باید به وی تعلق گیرد.

در واقع این قانون به این منظور تصویب شد که اگر مرد طلاق ندهد و همچنین اگر زن طلاق بخواهد، حق طلاق با زن نیز باشد.

انواع راههای طلاق

مراحل درخواست طلاق می تواند به سه صورت آغاز شود:

  • طلاق از طرف مرد مطرح شود؛
  • طلاق از طرف زن مطرح شود؛
  • دادخواست طلاق توافقی ارائه شود.

آنچه مهم است در هر سه صورت، حق و حقوق زن در طلاق باید رعایت شود.

مراحل طلاق از طرف مرد

مرد می تواند دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه نماید. دادگاه نیز باید موضوع طلاق را به داوری و مشاوره طلاق ارجاع دهد. در صورت تأیید مشاوره بر صحت طلاق و عدم امکان سازش بین زوجین، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند. در شرایط طلاق توسط مرد در مورد طلاق رجعی عنوان شده است که مرد حق رجوع به همسرش حتی در زمان عده را دارد.

همچنین مرد می تواند برای انجام مراحل طلاق از وکیل طلاق استفاده کند.

در صورت استفاده از وکیل برای طلاق، مدت زمان کمتری برای انجام مراحل طلاق طول می کشد. ضمن آنکه نیازی به حضور مرد در دادگاه برای داوری و اجرای صیغه طلاق شرعی نیست و حق و حقوق زن نیز می تواند توسط وکیل پرداخت شود. برخی بر این باور اشتباهند که در صورت نشوز یا خیانت زن، پرداخت مهریه توسط مرد به وی نفی می شود. اما باید بدانیم حتی مهریه در صورت خیانت زن به مرد نیز باید پرداخت شود و اثبات جرائم فوق بسیار سخت بوده و مانعی برای پرداخت مهریه ایجاد نمی کند.

مراحل طلاق گرفتن زن

در صورتی که در شروط ضمن عقد، وکالت حق طلاق به زن اعطا شده باشد، طبق قوانین طلاق، می تواند شخصاً یا از طریق وکیل، اقدام به ارائه دادخواست طلاق نماید. در این مورد نیز تأییدیه داوری و مشاوره طلاق برای صدور حکم طلاق لازم است. ضمن آنکه هر یک از شروط ۱۲گانه ضمن عقد ادعا شده نیز باید توسط زن یا وکیل وی اثبات شود.

آنچه باید بدانیم اینست که حتی در صورت اعطای وکالت طلاق به زن، حق و حقوق زن باید پرداخت شود و درخواست طلاق از طرف زن و گرفتن مهریه منافاتی با یکدیگر ندارند. بعلاوه در قوانین طلاق و مهریه، ذکر شده است که زن می تواند برای گرفتن مهریه بدون طلاق نیز اقدام نماید و در صورتی که مهریه وی عندالمطالبه باشد، مرد باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

قوانین طلاق توافقی

در توضیح نحوه طلاق توافقی ذکر یک نکته لازم است که حقوق زن در طلاق توافقی نیز مانند انواع پیشین متارکه باید پرداخت شود، با این تفاوت که زوجین می توانند در مورد شرایط و چند و چون آن با یکدیگر به تفاهم برسند.

مراحل طلاق توافقی در دادگاه نیز به این صورت است که ابتدا باید دادخواست متارکه توسط زوجین به دادگاه ارائه شود.

پس از توافق زوجین بر سر موارد متارکه نظیر نحوه طلاق توافقی و مهریه زن و حق و حقوق زوجین در صورت وجود فرزند و …، سایر مراحل همانند انواع پیشین طلاق طی شده که مراحل آن در مقاله طلاق توافقی به تفصیل شرح داده شده است.

در مورد طلاق توافقی نیز تأییدیه مشاوره طلاق توافقی برای صدور حکم جدایی زوجین لازم است.

همچنین هزینه وکیل برای طلاق توافقی باید توسط هر یک از زوجین که اقدام به اخذ وکیل نموده اند پرداخت شود.

قوانین طلاق در دوران عقد

مراحل طلاق در دوران عقد با متارکه پس از آغاز زندگی مشترک فرق چندانی ندارد. تفاوت شرایط طلاق در دوران عقد در اینست که در صورتی که زوجین د ر دوران عقد با بکدیگر نزدیکی نداشته و در یک خانه زندگی نمی کردند، مهریه باید نصف پرداخت شود. اما در قانون طلاق در دوران عقد، پرداخت نفقه به قوت خود باقیست.

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470