ارث و انحصار وراثت

چگونه انحصار وراثت کنیم؟

انسان ها در جامعه ای اجتماعی زندگی میکنند و اجتماع نشانه ی مجموعه ای از روابط بین انسانهاست.

یکی از این روابط انحصار وراثت است. موضوع انحصار وراثت در بعضی از مواقع می تواند منجر به مشکلات و بروز اختلافاتی در میان افراد شود.
به همین دلیل قوانینی در این باب تعیین شده است که در قوانین کشور به عنوان مصداق و قانون آمده اند.
این قوانین می توانند در جلوگیری از این مشکلات و جدل ها کمک فراوانی کنند.
در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم.

انحصار وراثت چیست ?

مطمئنا اموال هر شخص حتی اگر یک پیراهن باشد باید به وراث آن شخص برسد. به همین دلیل بعد از فوت شخص، باید ورثه تعیین و مشخص گردند. ورثه به لحاظ قانونی باید تایید شوند تا مبادا حقی از کسی ضایع گردد.
به این تعیین و تایید وراث از طرف مرجع قضایی و تشریفات آن “انحصار وراثت” گویند. به طور مختصر انحصار وراثت به معنای تعیین وراث و تعیین میزان سهم هر شخص می باشد.
به حکم تاییدیه دادگاه تصدیق و یا “گواهی انحصار وراثت” گویند.
برای آنکه سهم ورثه از ارث به آن ها داده شود و آنها بتوانند در سهم خود تصرف کنند لازم است تأیدیه گرفته شود.
بنابراین دادگاه با رسیدگی و بررسی دقیق این گواهی (تصدیق) صادر می کند پس از آن اشخاص مالک سهمی که به آن ها تعلق می گیرد میباشند.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت

منظور از دادگاه در این مطلب شورای حل اختلاف است و بنا به قوانین مدنی کشور، اداره ثبت احوال موظف است فوت متوفی را در سیستم ثبت و پس از آن شناسنامه متوفی را باطل نموده و گواهی مبنی فوت را صادر کند.
پس از صادر شدن گواهی فوت از طرف اداره ثبت احوال، یکی از ورثه متوفی با مراجعه به شورای حل اختلاف فرم انحصار وراثت ( در قسمت بعد به آن اشاره خواهیم کرد) را دریافت کرده و همراه مدارک مورد نیاز و تمام مستندات همچون شناسنامه وراث، گواهی فوت و همچنین به همراه دو شاهد آشنا به وراث آشنا هستند و آنها را می شناسند به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به این دفتر تحویل می دهد. پس از بررسی گواهی توسط دفتر اسناد رسمی سندی به نام گواهی امضا به وراث تحویل می دهد که نشانه تایید ادعای متقاضی می باشد. بعد از انجام مراحل بالا شخص متقاضی باید لیست کاملی از تمام اموال شخص فوت شده، اعم از منقول و غیر منقول را به اداره دارای محل زندگی فرد متوفی تحویل دهند تا گواهی مالیات بر ارث نیز صادر شود.
سپس متقاضی ارث پس از انجام کارهای گفته شده همراه با مدارک مورد نیاز و مدارک بدست آمده یعنی گواهی فوت صادر شده از سوی ثبت احوال، فرم انحصار وراثت شورای حل اختلاف، گواهی مالیات اداره دارایی منطقه، مدارک شناسایی و همچنین استشهاد شهود که در دفتر اسناد رسمی به امضا رسناده اید و تایید شده است، به نزدیکترین دادگاه مراجعه کرده و دادخواستی مبنی بر صدور این گواهی ثبت و تحویل می دهد.
پس از ثبت دادخواست در دادگاه، قاضی مدارک مربوطه را بررسی نموده و با هزینه شخص متقاضی دستور به ثبت آگهی در روزنامه داده می شود. این مورد بدین منظور است تا اگر شخصی ادعا و شکایتی نسبت به پرونده دارد، از پرونده مطلع شده و به دادگاه مراجعه کند. در صورتی که شخصی برای اعتراض به دادگاه مراجعه نکند، قاضی گواهی را صادر و سهم هر شخص را مشخص می کند.
با توجه به مطالب گفته شده انحصار وراثت در اقلیت های دینی کشور یکی از زیبایی های کشور عزیزمان ایران وجود قوم های مختلف با فرهنگ ها، زبانها و ادیان مختلف غیر شیعه از جمله کلیمی، زرتشت و… می باشد.
قانون در برخورد با ادیان دیگر طبق آیین و احکام همان دین برخورد می کند. یعنی اگر شخص غیر شیعه ای فوت کند علاوه بر مدارک بالا باید نظر مرجع دینی همان مذهب را درباره تقسیم ماترک هنگام دادخواست ارائه کند. به همین دلیل ملاک تقسیم ماترک نظر همان مرجع دینی میشود.

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت توسط وکیل:

1-گرفتن وقت مشاوره حضوری
(برای این امر با موسسه تماس حاصل فرمایید و یا از طریق بخش تماس با ما، با ما در ارتباط باشید)
2-تحویل مدارک مربوطه به وکیل
3-عقد قرار داد و انتخاب وکیل
دیگر نیازی به حضور شما نیست و تنها باید منتظر نتیجه باشید (گزارش پرونده توسط وکیل مربوطه در هر مرحله به شما اطلاع داده خواهد شد)

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی توسط وکیل:

تنها مدارک مورد نیاز در این خصوص مدارک شناسایی وراث و متوفی و همچنین گواهی فوت وی می باشد. باقی کارها توسط وکیل به سرعت صورت خواهد گرفت.
در تمامی این موارد” گروه وکلای آرتین” با بهره مندی از تجربه و تخصص وکلای مجرب در امور حقوقی و قضایی آمادگی حفظ و دفاع از حقوق شهروندان عزیز در پرونده های مختلف را داراست.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و روز بخیر
    برادرم چند سال پیش در گوهر دشت کرج درگذشت و همسر ایشان انحصار وراثت انجام داد ولی نامی از مادرمون ( مادر مرحوم)به عنوان یکی از وراث برده نشده است. به عنوان برادر آن مرحوم چگونه می توانم درخواست المثنی انحصار وراثت داده و یک نسخه از آن را دریافت کنم.
    با تشکر ازپاسخ شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470