ارث و انحصار وراثت

وکیل انحصار وراثت کرج و تهران و پاسخ به سوالات شما

“گروه وکلای آرتین” به واسطه وکلای مجرب خود در زمینه انحصار وراثت و قوانین مرتبط با آن و حتی انجام آن در کنار شما عزیزان در کرج و تهران میباشد و در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب موکلین خواهد رسید.وکیل انحصار وراثت در کرج با پیگیری پرونده شما هر چه زودتر مراحل قانونی را طی خواهد کرد.

  • آیا انحصار وراثت اجباری است؟

بهتر است به این سؤال این طور پاسخ بدهیم که هرگاه شخصی که فوت کرده و مالی برای تقسیم نداشته باشد و یا یکی از وراث نیاز به این نداشته باشد که به ادارات دولتی و غیر دولتی، خود را برای موضوعی ورثه و متوفی معرفی کند، بنابراین الزام و اجباری و حتی نیازی برای داشتن انحصار وراثت نیست. اگر متوفی مالی ندارد و صرفاً نیازمند ارائه برگه مذکور به ارگان و اداره‌ای هستید انحصار وراثت محدود کفایت می‌کند و اما اگر مالی از متوفی باقی مانده است داشتن گواهی انحصار ورثه نامحدود الزامی است. به دیگر سخن فروش ملک (مال) بدون انحصار وراثت امکان‌پذیر نیست؛ پس تقسیم ارث بدون انحصار وراثت قانونی نیست.

  • گواهی انحصار وراثت برای سهام عدالت چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد اگر متوفای زن و مرد دارای مالی باشد مثل سهام، برای تقسیم، فروش و یا گرفتن سود، بایستی گواهی انحصار وراثت اخذ شود.

  • گواهی انحصار وراثت را از کجا بگیریم؟

ممکن است کسی به‌صورت ساده بخواهد و بپرسد که مراحل گام به گام انحصار وراثت چیست؟ در جواب باید گفت در ابتدا ورثه و یا هر ذی شخصاً یا توسط وکیل دادگستری بایستی با مدارک لازم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت درخواست مراجعه کند. لازم است بدانیم عدم همکاری وراث در انحصار وراثت، عدم رضایت یکی از وراث، عدم حضور یکی از ورثه، نبودن یکی از وراث و یا اختلاف بین ورثه هیچکدام مانعی برای صدور و دادخواست انحصار وراثت نیست.

نگران نباشید. حتی اگر گواهی فوت و یا شناسنامه متوفی را هم نداشته باشید به صرف ارائه مدارک شناسایی یکی از ورثه و حضور او و اعطای وکالت به ما کل مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت توسط وکیل دادگستری مجرب انجام خواهد شد و مدارک ناقص تماماً استعلام خواهد شد. بنابراین مفقود شدن گواهی یا نداشتن شناسنامه وراث و یا عدم همکاری یک یا سایر ورثه اهمیتی ندارد.

  • آیا برای گرفتن انحصار وراثت حتماً باید وکیل داشت؟

قطعاً خیر. اختیار وکیل دادگستری کاملاً موضوعی اختیاری است و اجبار و الزامی وجود ندارد. یک موقع است شخصی بخواهد کارها توسط وکیل انجام شود و یا این که وقت لازم و تخصص کافی نداشته باشد؛ بنابراین ترجیح می‌دهد که با پرداخت هزینه، وکالت به وکیل پایه یک دادگستری بدهد. پرسیده می‌شود که آیا باید وکالت کاری به وکیل بدهیم؟

وکیل انحصار وراثت کرج
وکیل انحصار وراثت کرج
  • آیا نیاز به اعطای وکالت از سوی همه ورثه است؟ هزینه وکیل برای انحصار وراثت چقدر است؟
مطلب مرتبط :   وکیل خانواده
وکلای دادگستری وکالت نامه‌های مربوط به خود را دارند و نیاز به مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای دادن وکالت نیست. اما در خصوص سؤال دوم لازم به ذکر است که اگر فقط یک نفر از ورثه یا ذی‌نفع اقدام برای اخذ گواهی وکالت به وکیل کند، کافی است. گواهی که شورای حل اختلاف در نهایت صادر می‌کند برای همه ورثه مفید خواهد بود.

وکیل انحصار وراثت کرج در گروه وکلای آرتین صرفاً در پرونده ­های ارث و خانواده وکالت می‌کنند و با توجه به کثرت پرونده‌ها در سالهای وکالت، تبحر، تجربه و علم کافی و لازم را دارا هستند و همه وکیل پایه یک دادگستری هستند. با توجه به تعداد زیاد پرونده‌ها و انجام تخصصی آن‌ها سود وکیل در تعداد است. بنابراین هزینه انحصار وراثت حق الوکاله منصفانه دو میلیون و پانصد هزار تومان در سال ۹۹ با جمع هزینه‌های دادرسی در نظر گرفته شده است.

  • مدارک لازم برای انحصار وراثت شورای حل اختلاف چیست؟

لازم است به چند نکته توجه داشته باشید:

الف) حتی اگر یکی از ورثه با مدارک شناسایی خودش مراجعه کند بدون آن که گواهی فوت و یا شناسنامه سایر وراث را داشته باشد، اخذ گواهی انحصار وراثت با توجه به استعلام شورا از اداره ثبت احوال امکان پذیر است.

ب) فقط اگر مثل فرض بالا مدارک ناقص باشد، مدت زمان استعلام که ۳ الی ۷ روز است اضافه خواهد شد. مضافاً بر این که بایستی استعلام را به‌صورت اصطلاحاً دستی از شعبه شورا گرفت و به اداره ثبت احوال مربوطه مراجعه کرد.

ج) اما مدارک مورد نیاز عبارتند از:

۱- شناسنامه متوفی

۲- گواهی فوت متوفی

۳- عقدنامه در صورت ازدواج

۴- شناسنامه وراث

۵-وصیت نامه رسمی در فرض بودن

۶- اگر ذینفع درخواست می دهد مدرکی یا سندی که دلالت به ذی نفعی کند.

۷- استشهادیه ۳ شاهد که توسط دفتر اسناد رسمی گواهی و امضا شده باشد.

نکته: هر زمان که یکی از وراث بخواهد می‌تواند به شورای حل اختلاف مربوطه مراجعه کرده و کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت را تقاضا کند. بنابراین اصطلاحات گواهی انحصار وراثت المثنی یا گواهی فوت المثنی درست نیست.

نکته دیگر این که اعتبار انحصار وراثت مقید به زمان خاصی نیست و گواهی صادره برای همیشه کفایت می‌کند.

  • مدت زمان انحصار وراثت چقدر است؟

وکیل انحصار وراثت توضیح می‌دهد که این که انحصار وراثت چقدر زمان می‌برد، بستگی به این دارد که گواهی محدود و یا نامحدود تقاضا شده باشد. اگر شخصی فوت شده و مالی بالای ارزش ۳ میلیون تومان داشته باشد، می‌بایستی دادخواست انحصار وراثت نامحدود در دفتر خدمات الکترونیک قضایی داد. یکی از مراحل این درخواست، یک نوبت انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است. از طرفی اگر مدارک ناقص باشد استعلام از اداره ثبت احوال نیز لازم است. در “گروه وکلای آرتین” اخذ گواهی حصر وراثت نامحدود ۴۰ الی ۵۰ روز کاری است.

 

  • آیا لیست اموال متوفی در انحصار وراثت مشخص می‌شود؟

مطلب بسیار مهم این است که تقسیم اموال با گرفتن انحصار وراثت کاملاً متفاوت است. در این جا به‌صورت مختصر مطالب مرتبط دیگر با این موضوع درباره انحصار وراثت و مراحل قانونی بعد از فوت و مراحل گام به گام انحصار وراثت توضیح داده شده است.

توصیه می‌شود مطلب ۲۰ نکته طلایی در انحصار وراثت و ارث را هم مطالعه نمایید. اما جواب مختصر این است که شورای حل اختلاف در برگه انحصار وراثت فقط مشخص می‌کند که وراث قانونی متوفی چه کسانی هستند و میزان سهم آن‌ها چقدر است و ابداً اشاره‌ای به اموال باقی مانده (ماترک) نمی‌کند.

  • مالیات بر ارث چه زمانی باید پرداخت شود؟
  • در مورد مالیات انحصار وراثت یا همان مالیات بر ارث پرسش‌های زیادی وجود دارد. در ابتدا خوب است بدانیم که باید یکی یا همه ورثه اظهارنامه مالیاتی تقدیم اداره مالیات و دارایی کنند و لیست اموال متوفی را اعلام نمایند. اگر متوفی قبل از سال ۱۳۹۵ فوت کرده باشد، یکی از مدارک لازم برای درخواست حصر ورثه داشتن گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی است و این به معنای پرداخت مالیات نیست. بلکه فقط برای درخواست انحصار وراثت متوفیان قبل از سال ۹۵ و دادن اظهارنامه مالیات بر ارث کافی است و نه پرداخت مالیات؛ اما برای فوت شدگان بعد از تاریخ مذکور، اولاً جریمه دیرکرد وجود ندارد، ثانیاً مدت زمان دادن مالیات هم وجود ندارد، پس چه زمانی باید مالیات پرداخت کرد؟ زمانی که بخواهید مال موروثی را بفروشید (انتقال دهید) یا پول را از بانک خارج کنید.
  • انحصار وراثت در کرج را هم انجام می‌دهید؟

بله، به همان قیمت و مدت ذکر شده توسط وکیل انحصار وراثت کرج.

       . مدت زمان انحصار وراثت چقدر است؟

زمان تقریبی برای گواهی انحصار وراثت محدود یک هفته و برای انحصار وراثت نامحدود ۴۰ الی ۵۰ روز کاری است که توسط وکیل انحصار وراثت کرج و تهران انجام میشود.

  • اگر گواهی فوت یا شناسنامه بعضی از وراث را نداشته باشیم؟

مشکلی نیست همه را وکلای ما استعلام می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470