دعاوی خانواده

 ثبت ازدواج موقت در شناسنامه امکان دارد؟

 ثبت ازدواج موقت در شناسنامه امکان دارد؟

ازدواج موقت که عموم مردم آن را صیغه می نامند ، نوعی ازدواج بر اساس قرارداد مدت دار است که با جاری شدن صیغه ی عقد بین زن و مرد ایجاد می شود ، در ازدواج موقت زن تنها حق مهریه را دارد و از حق نفقه ، همخوابگی با شوهر و حق ارث محروم است اما اگر در ضمن عقد چنین شروطی داشته باشد و مرد نیز پذیرفته باشد ، عمل به پرداخت و انجام آن برد مرد واجب خواهد بود ، ثبت ازدواج موقت امری اختیاری است و معمولا تنها در موارد خاص و و وجود اجبار ثبت می شود .

ازدواج موقت راه مشروع برای تامین نیاز جنسی افرادی است که امکان ازدواج دائم را ندارد و به دلیل مزیت ها و شرایط خاص خود با رابطه ی ناپسند و نامشروع زنا بسیار متفاوت است .

زنا آثار تخریبی فراوانی بر جسم و روح فرد دارد ، در حالی که به دلیل مشروعیت و قانونمند بودن روابط زن و مرد و مسئولیت های آنها نسبت به یکدیگر در ازدواج موقت ، فرد از آرامش خاطر روحی و روانی بالایی برخوردار است .

آزادی عمل زن و شوهر در ازدواج موقت بیشتر از ازدواج دائم است .

مدت دوام ازدواج موقت با توجه به شرایط و خواسته ی طرفین ازدواج می تواند از یک ساعت تا چندین سال باشد که در این صورت نیازی به  ثبت ازدواج موقت نیز نخواهد بود .

ثبت ازدواج موقت

  • ثبت در دفترخانه ، که در این صورت کلیه ی مراحل ثبت ازدواج دائم را خواهد داشت و پس از طی کردن مراحل مورد نظر ، ازدواج موقت نیز در شناسنامه ی طرفین ازدواج ثبت می شود .

به دلایل مختلف از سوی مرد و زن ، معمولا ازدواج موقت را در شناسنامه ثبت نمی کنند .

  • مراجعه به روحانیون ؛ در این صورت روحانی مورد نظر باید مهر و دفترچه داشته باشد و تحت عنوان کارشناس دینی ازدواج را در دفترچه ای ثبت نماید و به دست طرفین ازدواج دهد ، با این کار ، ازدواج موقت هیچ جای دیگری ثبت نخواهد شد .

ازدواج موقت به دو صورت باطل می شود :

  • اتمام مدت مشخص شده عقد موقت
  • بخشیدن مدت باقی مانده از ازدواج موقت توسط مرد

در صورتی که اختیار بخشیدن مدت زمان باقی مانده از عقد به زن سپرده شده باشد ، زن می تواند با بخشیدن آن بر خود ، سبب بطلان عقد موقت گردد .

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470