دعاوی خانواده

ممنوع الخروجی مرد و شرایط انجام آن در قانون چگونه است؟

ممنوع الخروجی مرد و شرایط انجام آن در قانون چگونه است؟

 ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه چطور انجام میشود؟

در این مقاله به مهمترین نکاتی درباره ممنوع الخروج شدن مرد توسط زن به دلیل عدم پرداخت مهریه اشاره میشود تا اطلاعات کافی در این مورد را داشته باشید.

ممنوع الخروج شدن مرد توسط اجرای اسناد رسمی

زن برای دریافت مهریه خود میتواند از طریق دفترخانه رسمی ازدواج اقدام نماید و مبادرت به صدور اجراییه نماید که پس از ابلاغ آن به زوج زن میتواند تمام اموال منقول و غیر منقول همسر را بازداشت نماید اما امکان دارد در برخی موارد زن امکان دسترسی به اموال شوهر را نداشته باشد یا نتواند مالی را برای وصول طلبش معرفی نماید و مرد هم خود از معرفی اموالش خودداری نماید که در این شرایط میتواند دستور ممنوع الخروج شدن مرد را بدهد تا مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه و فرار از پرداخت امکان خروج از کشور را نداشته باشد و بتوان از این لحاظ مانع او شد.

هدف از ممنوع الخروج شدن مرد به دلیل عدم پرداخت مهریه ابزاری است که مرد را تحت فشار قرار دهد و مجبور شود که مهریه زن را پرداخت نماید.

راه های رفع ممنوع الخروجی مرد

زمانی ممنوع الخروجی مرد رفع میشود که مهریه را پرداخت کرده باشد و یا اینکه زن خود نسبت به عدم پرداخت مهریه توسط مرد رضایت دهد واز ممنوع الخروج کردن مرد منصرف شود که در این صورت دادگاه و یا مراجع قضایی حکم رفع تامین خواسته زن را صادر و اداره ثبت هم حکم رفع ممنوعیت از سفر را صادر مینماید.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مردان بدهکار نمی توانند برای رفع ممنوع الخروجی مالی را به عنوان وثیقه تحویل اداره ثبت دهند و فقط رفع آن توسط سه مورد بالا میباشد.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در صورت پرداخت مهریه، مرد باید جریمه دولتی نیز بپردازد و میزان آن که به نسبت طلب میباشد که به عنوان نیم عشر و یا حق الاجرا باید نزد دولت پرداخت شود.

اگر نیم عشر دولتی از جانب مرد پرداخت نشود اداره اجرا میتواند حکم ممنوع الخروج شدن مرد را رفع اثر ننماید زیرا بدهی شامل طلبی است که دولت که همان بستانکار است تقاضا میشود و مبلغی است که تحت عنوان حقوق دولتی به مرد تعلق میگیرد.

شرایط شغلی مرد ممنوع الخروج شده

شخصی که نوع کار او به گونه ای است که باید از کشور خارج شود و درخواست رفع ممنوعیت سفر خارج از کشور را بنماید که در این صورت با استناد به رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری اگر احراز شود که شرایط بدهکار خاص است و نیاز به خروج از کشور را دارد حکم رفع ممنوعیت به سفر خارج از کشور داده میشود.

آیا مردی که حکم اعسار میگیرد ممنوع الخروج میشود؟

مردی که حکم اعسار میگیرد و پرداخت مهریه را قسط بندی میکنند بجای اینکه آن را یکجا پرداخت نماید در صورتی که تقاضای رفع ممنوعیت از کشور را داشته باشد نمیتوان ممنوعیت مرد را رفع نمود و تا پرداخت آخرین وام ممنوعیت زوج باقی میماند.

آیا ممنوع الخروج شدن یک مرد محدوده زمانی خاصی دارد؟

محدوده زمانی خاصی برای ممنوعیت مرد وجود ندارد و تا زمانی که تمام مهریه ای که از جانب دادگاه مشخص میشود پرداخت نشود ممنوعیت خروج از کشور به اثر خود باقی میماند حتی اگر سالیان زیادی زمان ببرد دستور ممنوعیت خروج از کشور مرد از بین نخواهد رفت.

مطلع شدن مرد قبل از حکم ممنوع الخروجی

موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که در صورت عدم پرداخت مهریه عندالمطالبه و درخواست زوجه برای ممنوع الخروج شدن مرد در مقابل عدم پرداخت مهریه مرد حق خروج از کشور را ندارد و به همین دلیل زوج در صورت بیماری و یا شرایط شغلی خود ناگزیر نمیتواند از کشور خارج شود تا زمانی که حکم ممنوعیت او رفع شود.

اجراییه صادره علیه مرد به آدرسی که در زمان ازدواج در عقد نامه شخص قید شده فرستاده میشود اما مشکلی که وجود دارد این است که در بسیاری از موارد نشانی این افراد تغییر کرده و مردم اقدام به اطلاع رسانی در دفاتر خانه ازدواج نمیکنند و در این صورت مرد از صدور حکم ممنوعیت بی اطلاع میشود و تا زمانی که قصد خروج از کشور را نداشته باشد و داخل فرودگاه نشود پی به این موضوع نمی بردو بعد از اطلاع داشتن باید به اداره گذرنامه مراجعه کرده و علت آن را از اداره جویا شود و اگر بخاطر پرداخت نکردن مهریه باشد باید ابتدا بدهی خود را پرداخت نماید و سپس ممنوعیت وی رفع شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470