پرسش و پاسخ

در اینجا ما به رایج ترین و متداولترین سوالاتی که برای شما عزیزان در زمینه های مختلف از جمله حقوقی و کیفری و مخصوصا خانواده به وجود می آید پاسخ میدهیم و امیدواریم که به بهترین شکل راهگشای شما باشیم:

آیا می دانید زوجه می تواند برای مطالبه نفقه خوداز همسرش شکایت کیفری کند؟

چنانچه زن بخواهد بابت مطالبه نفقه اقدام کند ، می تواند شکایت کیفری کند و یا به دادگاه حقوقی دادخواست مطالبه نفقه بدهد.
اگر بخواهد شکایت کیفری کند حتما دادگاه محل وقوع جرم یعنی دادگاه محل زندگی مشترک صلاحیت رسیدگی دارد ، ولی برای شکایت حقوقی زن می تواند به دادگاه محل سکونت خود مراجعه و دادخواست بدهد.

آیا می دانید در قراردادهای پیش فروش ملک ، تحت شرایطی ، خریدار حق فسخ دارد؟

در صورت مطابقت نداشتن ساختمان احداث شده با شرایط و اوصاف مورد طرفین که در قرارداد پیش فروش قید شده است، در قانون پیش فروش ساختمان با وجود شرایطی به پیش خریدار حق فسخ قرارداد اعطا شده که این مقررات با مقررات قانون مدنی متفاوت است .
برای نمونه در قانون مدنی ، اگر مساحت ساختمان فروخته شده کمتر از مقدار مندرج در قرارداد باشد، خریدار حق فسخ قرارداد را دارد و چنانچه مساحت بیشتر از مقدار مندرج در قرارداد باشد، گاهی فروشنده حق فسخ دارد (مواد 355،384و 385 قانون مدنی).
اما طبق قانون پیش فروش ساختمان اگر مساحت ملک بر اساس صورت مجلس تفکیکی بیش از 5 درصد کمتر از مساحت توافق شده (کمتر از 95 درصد توافق شده) باشد، در این صورت، قانونگذار به پیش خریدار حق فسخ قرارداد یا درخواست خسارت داده است. همچنین در صورت اضافه شدن مساحت ملک مازاد بر انچه در قرارداد پیش فروش پیش بینی شده است، چنانچه این مقدار تا 5درصد مازاد بر مساحت پیش بینی شده باشد، پیش خریدار حق فسخ قرارداد را ندارد و باید قیمت مقدار اضافی را پرداخت کند، ولی اگر مقدار مازاد بیش از 5 درصد مساحت یاد شده باشد، پیش خریدار حق فسخ دارد.

آیا میدانیدمصادیق جرم جعل به زبان ساده چیست؟

1 – ساختن نوشته یا سند
2 – ساختن مهر یا امضای افراد
3 – خراشیدن یا تراشیدن (خراشیدن، از بین بردن یک جزء کلمه است مثل اینکه‌ واژه حسین را به حسن تبدیل کند ولی تراشیدن، از بین بردن تمام کلمه است.)
4 – قلم بردن (تغییر دادن و تبدیل حرف ها و کلمه ها. مثلا حرف 1 را به 2 تغییر دهد)
5 – الحاق (اضافه کردن یک نوشته و یا حرف در سند)
6 – از بین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته
7 – تغییر دادن تاریخ سند (مثلا تاریخ چک را تغییر داده و آن را یک هفته جلو بیاندازد)
8 – الصاق نوشته ای به نوشته دیگر (چسباندن دو نوشته متفاوت)
9 – به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن.

آیا می دانید نامزدی ایجاد علقه زوجیت نمی کند؟

طبق قانون ، دوران نامزدی ایجاد تعهدبرای زوجیت طرفین نمی کند و هریک از نامزدها میتواند در صورت به هم خوردن وصلت منظور ، هدایایی را که به طرف دیگر یا به ابوین او برای وصلت منظور داده است مطالبه کند.
اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

آیا می دانید هیچیک از وراث نمی توانند برخلاف وصیت عمل کنند؟

۱. تغییر دادن وصیت بعد از مرگ وصیت کننده، مطلقاً حرام است؛ مگر آنکه وصیت کننده قبل از مرگ این حق را برای فردی قرار داده باشد.

۲. اگر ورثه به شدت محتاج اموال میت باشند، حق ندارند از اجرای وصیت میت ذره‌ای تخلف کنند یا آن را تغییر دهند.

۳. اگر حتی مقداری اندک از مال وصیت شده که لازم الاجراء است، عمل نشود و در مسیر دیگری صرف شود، به همان مقدار فرد استفاده کننده ضامن است.

آیا می دانید باتوجه به افزایش مبلغ دیه در سال 98 ، نیازی به دریافت الحاقیه بيمه شخص ثالث ندارید؟

مابه‌التفاوت نرخ دیه جدید  توسط شرکت بیمه را صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد کرد.

معاون اول قوه قضایه نرخ دیه برای سال 98 را 270 میلیون تومان اعلام کرد که نسبت به سال جاری 39 میلیون تومان افزایش داشته است. نرخ دیه برای ماه‌های حرام 90 میلیون تومان بیشتر در نظر گرفته شده است.

تا پیش از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، دارندگان بیمه شخص ثالث موظف به دریافت الحاقیه برای بیمه‌نامه‌های خود بودند اما براساس قانون جدید نیازی به دریافت الحاقیه نیست.

آیا می دانید؟

درصورتیکه مرد بیش از یک همسر دائمی داشته باشد وفوت کند، چنانچه حتی یک اولاد از یکی از همسران خود داشته باشد یک هشتم و چنانچه از هیچیک فرزندی نداشته باشد یک چهارم اموال او به نسبت مساوی بین همسرانش تقسیم میشود

آیا می دانید اگر پرداخت اقساط مهریه برای زوج دشوار باشد، تکلیف چیست؟

به تجویز تبصره 2 ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی می توانید دادخواست تعدیل اقساط را به دادگاه تقدیم نمایید.
مطابق این تبصره، هر یک از محکوم‌ٌله یا محکومٌ‌علیه می‌توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم بر اساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکومٌ‌علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند.

آیا می دانید ممنوع الخروجی زوج برای وصول مهریه چگونه انجام میشود؟

زن میتواند با در دست داشتن سند رسمی ازدواج، به دفتر خانه رسمی ازدواج مراجعه و پس از آن با صدور اجرائیه ، نسبت به توقیف اموال مرد اقدام نماید. در این مواقع زن می تواند تقاضای ممنوع الخروج شدن شوهر را بنماید تا از خروج او و عدم پرداخت بدهی جلوگیری شود.

آیا می دانید؟حق حضانتی که به عهده والدین است ممکن است در شرایط خاصی به تقاضای نزدیکان و خویشان طفل یا قیم او ، از والدین سلب شود.

مواردی که میتواند از مصادیق تغییر حضانت باشد عبارتند از

1-اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر، قمار.

2-اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا.

3-ابتلا به بیماری روانی به تشخیص پزشکی قانونی.

4-سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی گری، قاچاق.

5-تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.
ممکن است دادگاه موارد دیگری را نیز مشمول عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی دارنده حضانت بداند؛ مانند:کار وقت گیری که مانع نگه داری شایسته طفل باشد، یا سهل انگاری و بی توجهی مداوم به سلامت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل که تشخیص آن با دادگاه است.

آیا می دانید توهین جرم است؟

توهین هم می تواند به صورت لفظی و استفاده از الفاظ رکیک باشد و هم انجام عملی که در عرف آن محیط توهین محسوب شود و مجازات شلاق یا جزای نقدی برای آن در نظر گرفته شده است.

آیا می دانید؟

بسیاری از خانواده‌ها بدون اطلاع از اثرات حقوقی محرمیت در دوران نامزدی که در قانون به عقدموقت معروف است اقدام به این کار می‌کنند که ناخواسته با مشکلاتی رو به رو می‌شوند، برای عقد موقت مبلغ ناچیزی مهریه تعیین می‌کنند که با پایان یافتن زمان محرمیت، طرفین باید هر چه سریع‌تر اقدام به عقددائم کنند.

مشکل از زمانی آغاز می‌شود که مرد به دلایلی با جاری شدن عقد دائم مخالفت می‌کند که با این امتناع ، خانواده دختر متضرر شده و با دریافت مهریه‌ای ناچیز، دختر به خانه پدر باز می‌گردد چه بسا در طول مدت عقد موقت، ارتباطی نیز برقرارشده باشد.

آیا می دانید؟

اگر پدری با داشتن امکانات مالی از پرداخت نفقه فرزندانش خودداری کند، این مساله بار کیفری دارد و فرزندان یا فردی که مسوولیت سرپرستی و نگهداری فرزندان را به عهده دارد، می‌تواند علیه او در این رابطه به دادگاه شکایت کند.

آیا می دانید در صورت همراه نداشتن مدارک رانندگی ، خودرو توقیف می شود؟

در صورتی که هیچ‌یک از مدارک مربوطه به همراه راننده نباشد مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد مأموران مذکور موظفند با أخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک أخذ شده نمایند.

آیا می دانید در صورت مفقود شدن چک چه اقدامی انجام دهید؟

در صورت مفقود شدن چک ، چه بعنوان صادرکننده ، چه بعنوان دارنده و چه بعنوان امضا کننده ظهر چک، فورا به بانک مراجعه و تقاضای مسدود نمودن چک را نمایید.
بانک برای یک دوره موقت 7 روزه، چک را مسدود می نماید.
پس از این اقدام فوراً به دادسرای محل مراجعه و ضمن تقدیم شکایتی با موضوع مفقودی چک ، نامه ای خطاب به بانک جهت مسدودی دائم چک خواهید گرفت.
در غیر این صورت پس از پایان 7 روز، بانک مجدداً وجه چک را به آورنده آن به بانک ، پرداخت خواهد کرد.

آیا می دانید ازدواج دختر منوط به اذن پدر یا پدر بزرگ پدری او میباشد؟

چنانچه دختری بخواهد ازدواج کند هنگام انعقاد عقد نکاح نیاز به اذن پدرش دارد و اگر پدر او فوت کرده باشد و یا مفقود الاثر باشد با اذن پدر بزرگ پدری او عقد واقع میشود .
اما اگر پدر بی جهت و بدون دلیل قانع کننده ای با ازدواج او مخالفت کند ؛ دختر میتواند مردی که تصمیم به ازدواج با او را دارد بطور کامل از نظر سن ، شغل ، سلامت جسمی ، مهریه و… به دادگاه معرفی کند و قاضی نیز پس از بررسی ، مجوز ازدواج دختر را صادر میکند.اجازه پدربزرگ پدریِ دختر ، در صورتی نیاز است که پدرِ دختر مفقود و یا فوت کرده باشد.
در مواردی هم دختر برای ازدواج نیاز به اجازه کسی ندارد ؛ مانند زنده نبودن پدر یا پدر بزرگ پدری ، مفقود بودن آنها، دیوانه بودن آنها و یا باکره نبودن دختر .

آیا می دانید مجازات کارفرمایی که کارگر خود رابیمه نکندچیست؟

اگر کارفرمایی، کارگر خود را بیمه نکند و نام او را به سازمان تامین اجتماعی اعلام نکند، علاوه بر تادیه کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما) با توجه به شرائط و امکانات خاطی و مراتب جرم، به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهد شد.

آیا می دانیدمجازات حمل شوکر و اسپری های اشک آور چیست؟

طبق قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز اگر افرادی اقلام و مواد تحت کنترل را که شامل شوکر یا اسپری می شود به صورت غیرمجاز حمل نماید از 91 روز تا 6 ماه برای شوکر و از 6 ماه تا 2 سال برای اسپری به حبس محکوم می شود.
در صورتی که فرد داوطلبانه این موارد را تحویل دهد موجب تخفیف مجازات خواهد بود. این اموال به نفع وزارت دفاع توقیف خواهد شد.

آیا میدانید؟

درصورت عدم پرداخت اقساط بانکی ،بانک ها هیچ تکلیفی ندارند که ابتدا به وام گیرنده و سپس به ضامن مراجعه کنند و در انتخاب کسی که میخواهند وام پرداخت شده را از وی بگیرند، آزاد هستند.
به طور کلی، بانک ها می توانند هر مالی که از مدیون یا ضامنین شناسایی کنند، جهت وصول مطالبات خود از محل آن اموال اقدام کند.

آیا می دانید؟

اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف و  ضرر و بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن جداگانه ای اختیار کند و در صورت اثبات احتمال ضرر، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است نفقه بر عهده شوهر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470