فروش مال غیر

فروش مال غیر چیست و چه مجازاتی در قانون دارد؟

فروش مال غیر به این معناست که شخص بدون اجازه یا توکیل از طرف مقابل اقدام به فروش مال یا ملک او بنماید در صورتی که اساسا چنین اجازه و حقی نداشته باشد و با این کار شخص مالک را متضرر مینماید و در قانون برای چنین مواردی مجازات در نظر گرفته شده است که به ان میپردازیم.

فروش مال غیر چیست و چه مجازاتی در قانون دارد؟

آنچه مسلم است این است که مالک یا متصرف قانونی هر مالی، اختیار آن مال را دارد و می تواند بنا به قوانین از آن استفاده نموده و نسبت به آن رفتار کند. بنابراین فروش،انتقال، اجاره و …. هر مالی تنها در اختیار صاحب آن مال است. اما حالاتی وجود دارد که فردی بدون اطلاع صاحب مال، اقدام به انتقال آن به دیگری می نماید یا به عبارتی به جرم فروش مال غیر دست می زند.

این جرم از آن لحاظ کیفری محسوب می شود که علاوه بر آسیب خصوصی به مالک شیء، نظم و آرامش جامعه را به هم زده و جنبه عمومی جرم نیز قابل بررسی است. قانون برای این جرم مجازات هایی در نظر گرفته است. مجازات حبس از ۷-۱ سال، پرداخت مبلغ مال معادل مال، برگرداندن مال به صاحب مال و محرومیت مادام العمر از مشاغل دولتی از جمله مجازاتی است که قانون برای این جرم در نظر گرفته است.

فروش مال غیر در قانون مجازات جدید

مجازات فروش مال غیردر ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی، فرد منتقل کننده مال غیر، در حالی که می داند این مال متعلق به کسی دیگر است، و به صورت غیر قانونی این کار را انجام دهد، مشمول جرم کلاهبرداری شده و محکوم خواهد شد. در قانون جدید فروش مال غیر، علاوه بر رد مال و تأدیه خسارت، ضمانت اجرای کیفری نیز برای این جرم پیش بینی شد. همچنین به مرتکب جرم، صفت متقلب اطلاق شد.

 

ارکان جرم فروش مال غیر

از دیدگاه حقوق کیفری عمومی، هر جرم برای تحقق نیاز به سه رکن دارد: رکن قانونی، رکن مادی و رکن روانی. رکن قانونی جرم فروش و انتقال مال غیر در واقع همان ماده قانونی است که بر قانونی بودن مجازات جرم تأکید دارد. رکن مادی این جرم، بسیار قابل بسط است. زیرا مانند کلاهبرداری، امکان اغفال فرد زیان دیده وجود ندارد. در صورتی که این انتقال و فروش توسط قولنامه ای صورت پذیرد، آن قولنامه به عنوان رکن مادی جرم است.

رکن روانی جرم فروش مال غیر بر عمدی و مقرضانه بودن آن تأکید دارد. قانون گذار خود عمدی بودن این جرم را تأیید نموده است زیرا در تعریف این جرم از اصطلاح “علم انتقال دهنده به مالکیت مال به غیر” نام برده است. تکلیف خریدار مال غیر نیز طبق همین رکن روانی تعیین می شود. یعنی اگر وی علم بر این نداشته باشد که این مال مربوط به شخص دیگری است، مقصر شناخته نمی شود در غیر اینصورت وی نیز مجرم است.

فروش مال غیر در اموال مشاع، اگر بیش از سهم شخص فروشنده باشد و بدون اذن سایر شرکاء یا صاحب سهم انجام پذیرد، نیز جرم محسوب می شود.

دعوای فروش اموال غیر

فروش اموال غیر برای اقامه دعوای فروش اموال غیر، ابتدا باید شکایت کیفری طرح نمود. سپس دادسرای واقع در حوزه محل وقوع جرم، مسئولیت رسیدگی به جرم را دارد. معمولاً این محل، همان دفترخانه ای است که انتقال سند در آن انجام شده است. پس از طرح دعوی در دادگاه، متهم نیز می تواند لایحه دفاعیه فروش مال غیر را به دادگاه ارائه نماید.

نمونه شکایت فروش مال غیر را می توانید از اینجا دانلود نمایید.

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی

در معامله فضولی، شخصی برای شخص دیگر بدون اینکه اذن یا نمایندگی داشته باشد، معامله می کند. این معامله ممکن است به صورت تملیکی یا عهدی باشد.

در انتقال مال غیر، فرد مجرم خود را به عنوان مالک مال معرفی می کند.

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470