طلاق

طلاق توافقی چیست؟مراحل طلاق توافقی در قانون چه میباشد؟

متاسفانه یکی از بیشترین پرونده های موجود در دادگاههای خانواده شامل طلاق یا موارد مرتبط با آن است .طلاق توافقی یکی از روشهای متداول برای جدا شدن زوجین است که قوانین خاص خود را دارد.که ما در اینجا با توضیحات مفصل قوانین مربوط به طلاق سعی در روشن شدن ذهن شما و ارائه اطلاعات هر چه بهتر داریم و در راستای این هدف و بهبود بخشیدن به اطلاعات حقوقی عموم شهروندان گروه وکلای آرتین بر آن است تا مقالات به روز که براساس قوانین جدید میباشد قرار دهد که در کنار مشاوره تخصصی وکلای ما بهترین نتیجه حاصل شود.

طلاق توافقی، مراحل طلاق توافقی، شرایط اخذ وکیل برای طلاق توافقی

همه ما با واژه طلاق آشنا هستیم و این واژه در اذهان هریک از ما تداعی کننده معنا و مفهوم خاصی است. اما طلاق توافقی چیست و چگونه است؟

طلاق با وجود اینکه امری ناراحت کننده است و باعث از هم پاشیدن زندگی افراد میشود اما در برخی مواقع تنها راه رهایی از مشکلات جدائی و طلاق می باشد.

ساده ترین و آسان ترین نوع طلاق، طلاق توافقی است که در طلاق توافقی، تمامی موارد به توافق زوجین بستگی دارد. مسائل مربوط به حضانت فرزند پس از طلاق،  مهریه، نفقه، جهیزیه و … همگی به صورت توافقی بین زن و مرد تعیین می شود. زوجین متقاضی اجرای طلاق توافقی باید پس از مراجعه به دادگاه، درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان درخواست طلاق توافقی نمایند نمایند و یا اینکه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست  طلاق خود را به این دفاتر ارائه داده و دفاتر، دادگاه مناسب برای رسیدگی به دادخواست طلاق را متناسب با محل سکونت زوجین تعین می نماید.

نمونه دادخواست طلاق توافقی را از اینجا دانلود کنید.

 

مراحل طلاق توافقی

روند انجام طلاق توافقی به این شکل است که زوجین پس از تصمیم به جدایی، باید با همراه داشتن مدارک مورد نیاز، شامل شناسنامه و عقدنامه، به دادگاه رفته و پس از تکمیل فرم دخواست طلاق توافقی، توافقات انجام گرفته در زمینه های مالی نظیر پرداخت مهریه و مطالبه نفقه حال و گذشته، حضانت طفل مشترک، دریافت اجرت المثل و سایر موارد در این فرم مشخص می گردد.

پس از رائه داخواست طلاق و مشخص شدن دادگاه جلسه رسیدگی برای زوجین مشخص میشود که اگر دادخواست رازوجین از طریق دفاتر خدمات قضایی ارائه داده باشند زمان و تاریخ جلسه از طریق پیامک برای طرفین ارسال میشود.

  • متن طلاق توافقی را از اینجا دانلود کنید.

در جلسه رسیدگی قاضی زوجین را به داوری و مراکز مشاوره ارجاع میدهد بدین صورت که ، دو نفر داور از بستگان و نزدیکان زوجین، مسئولیت مذاکره با طرفین و مصالحه بین آنان را دارند و این داوران باید حداقل ۴۰ سال سن داشته باشند و شرایط و صلاحیت داوری نیز داشته باشند یعنی امین و مطمئن باشند،متأهل باشند، حسن شهرت داشته باشند. داوران وظیفه ایجاد صلح و سازش بین طرفین را دارند و در صورتی که این داوران دارای صلاحیت موفق به برگرداندن نظر آنها نشدند و از طریق مراکز مشاوره ای هم به نتیجه نرسیدند، گزارش خود را به دادگاه ارائه داده و گواهی عدم امکان سازش با اعتبار ۳ ماهه برای زوجین صادر می شود.

تجدیدنظر در حکم طلاق توافقی

رای صادر شده توسط دادگاه قابلیت طرح در دادگاه تجدید نظر را دارد. زوجین می توانند تا انتهای زمان در نظر گرفته شده برای اعتراض، برای دریافت رای دادگاه صبر کنند. رای دادگاه، پس از اتمام مهلت اعتراض، قطعی خواهد شد و در این مرحله دادگاه ۳ نسخه از حکم را صادر میکند و دو نسخه را برای هر یک از زوجین فرستاده و یک نسخه را بایگانی میکند. در این نوع طلاق، نیز می توان از تجربه وکیل کمک گرفت.

مراحل طلاق توافقی در دادگاه همانند طلاق عادی میباشد و مراحل قانونی طلاق توافقی هم باید مانند طلاق عادی طی شود.

 

نکاتی در مورد مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق

  • همان طور که گفته شد گواهی عدم امکان سازش سه ماهه صادر میشود و طرفین باید در این مدت سه ماهه به دفاتر ثبت مراجعه کرده و اقدام به طلاق نمایند و خارج از این مدت سه ماهه اجرای صیغه طلاق امکان پذیر نمیباشد.
  • زوجین در صورتی که برای انجام صیغه طلاق پشیمان شوند و با یددیگر بابت ادامه زندگی مشترک توافق کرده باشند میتوانند از رفتن به دفتر ثبت خودداری کنند و زندگی خود را ادامه دهند اما در صورتی که یکی از طرفین در این مورد پشیمان شود انجام ندادن صیغه طلاق اعتباری نخواهد داشت و باید حتما صیغه جاری شود.
  • دریافت گواهی سلامت بکارت برای زنان باکره و دریافت گواهی عدم بارداری برای زنان غیر باکره که گواهی عدم امکان سازش را دارند الزامی می باشد.
  • اگر اقدام برای صیغه طلاق از جانب مرد باشد ولی زن در دفتر حضور پیدا نکند سردفتر به زوجه اخطار میدهد تا در دفتر حضور پیدا کند اما اگر با وجود اخطار هم حضور پیدا نکرد صیغه طلاق جاری شده و به اطلاع زوجه میرسد.
  • در صورتی که زن برای جاری شدن صیغه طلاق به دفتر ثبت مراجعه کند و زوج از حضور در دفتر ثبت ازدواج و طلاق امتناع نماید زوجه در صورتی میتواند طلاق بگیرد که رأی دادگاه و یا سند رسمی وکالت برای طلاق را در دست داشته باشد.

 

وکیل طلاق توافقی

بسیاری از افراد به دلیل اینکه تمایلی برای حضور در دادگاه ندارند و یا طولانی بودن زمان اتمام کار طلاق،زوجین تصمیم به اخذ وکیل مینمایند.

وکیل طلاق توافقی می تواند برای هر دو زوجین مشترک بوده یا به دو شخص متفاوت سپرده شود. همچنین امکان اخذ وکیل تنها توسط یکی از زوجین امکان پذیر می باشد.

مدت زمان لازم برای پروسه طلاق توافقی در صورت اخذ وکیل بین یک هفته الی ۱۰ روز می باشد. همانطور که می دانید در صورت اخذ وکیل، حضور زوجین در دادگاه و در جریان مراحل قضایی و مشاوره طلاق الزامی نیست.

در واقع وکیل، در تمامی مراحل از مشاوره تا اجرای صیغه طلاق می تواند به جای زن و مرد حضور داشته باشد و کارهای مربوط به طلاق توافقی را از جانب زن ومرد انجام دهد.

شرایط اخذ وکیل طلاق توافقی

درخواست طلاق به صورت توافقی می تواند به دو صورت، که یکی مستقیماً توسط زوجین و یکی توسط وکیل طلاق توافقی است، انجام شود. از آنجایی که امر طلاق، قائم به شخص نیست بنابراین نیازی به حضور زوج و زوجه در دادگاه و حین مراحل طلاق نمی باشد. تنها در مورد گواهی عدم بارداری، زوجه باید در آزمایشگاه حضور داشته باشد. بنابراین طبق ماده ۱۱۳۸ قانون آیین دادرسی مدنی، طرفین دعوا (زن و مرد) می توانند بدون نیاز به حضور در دادگاه، تمامی مراحل طلاق توافقی را طی نمایند. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که یک نفر نمی تواند وکالت زوج و زوجه را برای طلاق به صورت همزمان داشته باشد و هر کدام در صورت نیاز، باید اقدام به اخذ وکیل طلاق توافقی جداگانه نمایند.

 

نکات مهم درباره وکالتنامه طلاق توافقی

در صورتی که وکالتنامه توسط هر یک از زوجین به صورت جامع و کامل تنظیم شده باشد، وکیل حق ندارد از حدود وکالت خود تجاوز نماید. بنابراین بهتر است پیش از ارائه وکالتنامه به دفاتر اسناد رسمی، حتما با وکیل خانواده مورد اطمینان خود مشورت نموده و تمامی موارد لازم برای درج در وکالتنامه با نگارش مشخص را از وی جویا شوید. زیرا در بسیاری از موارد، عدم وجود وکالتنامه دقیق، به ضرر طرفین دعوا تمام می شود.

شرایط اجرای طلاق توافقی

در این نوع طلاق شرایط خاصی وجود ندارد و تنها در صورتی که زوجین با توجه شرایط خود به این نتیجه برسند که توانایی ادامه زندگی با یکدیگر را ندارند می توانند برای اجرای طلاق اقدام نمایند. تنها در قانون جدید، شرط انجام مشاوره پیش از طلاق توافقی و وجود حتمی حکم دادگاه برای جاری ساختن صیغه طلاق توافقی در دفاتر ازدواج و طلاق ضرورت پیدا نموده است.

طلاق توافقی در دوران عقد

علاوه بر این شرایط طلاق توافقی در دوران عقد، به معنی دورانی که زن و مرد رابطه زناشویی نداشته باشند، در صورتی که مهریه زن عندالمطالبه باشد زن میتواند هر زمان که بخواهد در دوران عقد مهریه خود را مطالبه نماید و مرد موظف است که مهریه زن را کامل پرداخت کند اما اگر زن و مرد در دوران عقد تصمیم به جدایی بگیرند چه بر اساس طلاق توافقی باشد و یا چه طلاق عادی مرد باید در صورت دوشیزه بودن زن نصف مهریه را به وی پرداخت کند و در غیر این صورت اگر زن دوشیزه نباشد باید مهریه از جانب مرد به صورت کامل پرداخت شود. در صورتی که زن قبل از طلاق و در حالتی که باکره باشد کل مهریه خود را دریافت کرده باشد باید بعد از طلاق نصف مهریه را به مرد برگرداند. زن میتواند حتی کل مهریه خود را به مرد ببخشد.

در هر دو صورت این نوع طلاق چه در زمان عقد و چه پس از ازدواج، رجوع به این صورت که اگر زن در هنگام جاری شدن صیغه طلاق، باکره یا یائسه باشد، زوجین نمی توانند از طلاق رجوع نمایند اما در غیر اینصورت پس از سپری شدن ۳ ماه عده، مرد می تواند به زن بازگردد. در طلاق های توافقی زن مقداری از مهریه یا مبلغی اندک را به مرد می بخشد.

 

مدارک لازم برای اجرای حکم طلاق توافقی

مدارک لازم برای اجرای طلاق توافقی که باید توسط زوجین یا وکیل آنها به دادگاه ارائه شود شامل مراحل زیر می باشد:

  • عقدنامه یا سند ازدواج
  • مدرک شناسایی هر یک از زوجین شامل کارت ملی یا شناسنامه
  • در صورت اخذ وکیل، وکالت نامه محضری طلاق ضروری می باشد.
  • شرح توافقات طرفین
  • گواهی عدم بارداری زن
  • نامه نظریه واحد مشاوره خانواده در دادگاه در خصوص زوجین

حقوق زن در طلاق توافقی

در دین اسلام زن حق طلاق ندارد اما در مواردی حق طلاق به زن داده میشود که شامل موارد زیر میباشد:

زمانی که زن هنگام عقد و ضمن شرایط عقد حق طلاق را از مرد گرفته باشد و از این بابت وکالت بلاعزل داشته باشد.

زمانی که شروط ۱۲ گانه ضمن عقد از جانب مرد رعایت نشود زن میتواند درخواست حق طلاق از جانب مرد را داشته باشد.

همانطور که میدانیم طبق قوانین دین مبین اسلام، زن حق طلاق ندارد. البته موارد استثنایی در مورد حق طلاق زن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • در صورتی که زن در شروط ضمن عقد خود به حق طلاق اشاره نموده باشد و در این مورد وکالت بلاعزل گرفته باشد.
  • در زمینه شروط ۱۲ گانه ضمن عقد نیز زن حق دارد تقاضای حق طلاق نماید.

طلاق به شیوه توافقی از روش های مختلفی می تواند درخواست شود. به این صورت است که یا در راحت ترین شکل، هر دو طرف بر سر اجرای طلاق تفاهمی، توافق کرده باشند که در این صورت می توانند هر دو درخواست طلاق نمایند. در شکل دیگر، طلاق به درخواست مرد انجام می شود و در روش سوم طلاق از طرف زن و بنابر شروط ۱۲ گانه ضمن عقد درخواست می شود.

 

هزینه های طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی نیز مانند هر دادخواست دیگری در دادگاه هزینه دادرسی دارد. این هزینه دادرسی در دادگاه متفاوت میباشد ،منظور این است که هزینه دادرسی بر اساس ارزش روز تغییر پیدا میکند.همچنین همانطور که ذکر شد نامه مشاوره برای صدور حکم طلاق توافقی الزامی است. قیمت انجام مشاوره طلاق توافقی، در شهر تهران مانند هزینه دادرسی بر اساس ارزش روز متغیر است و ممکن است کم و زیاد شود و قیمت ثابتی نمیتوان برای آن در نظر گرفت .

تعرفه ثبت طلاق توافقی در محضر بسیار متفاوت است. به طور معمول، هزینه ثبت طلاق در دفاتر تبت ازدواج و طلاق شهر تهران بیشتر از شهرستان ها می باشد. یکی دیگر از هزینه هایی که در جریان طلاق باید مد نظر قرار گیرد، هزینه وکیل طلاق تواقفی یا حق الوکاله وکیل است.

در صورت بروز مشکل در زمینه طلاق توافقی می توانید از راهنمایی ها و مشاوره حقوقی وکیل طلاق مورد اطمینان خود در گروه وکلای آرتین  از طریق شماره 09365193689 مشاوره مطلوب را بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470