طلاق

طلاق با وکالت در طلاق چطور انجام میشود؟ مدارک مورد نیاز برای وکالتنامه

طلاق با وکالت در طلاق:یکی از روشهای موجود برای طلاق ،گرفتن حق طلاق از زوج در محضر و پس از آن طی کردن مراحل قانونی طلاق میباشد.
در این روش حتما باید وکیل به عنوان وکیل مع الواسطه مرد اقدامات قانونی را شروع کرده و با امضای زوج که مشخص کننده تعیین وکیل از طرف وی میباشد زوجه را در روز رسیدگی دادگاه با اذن وی مطلقه مینماید.
طلاق با وکالت در طلاق از سمت زوج از روشهایی ست که گروه وکلای آرتین با آن میتواند اقدام به طرح دعوای طلاق برای شما کند.

طلاق با وکالت در طلاق و نکات مهم مربوط به آن را بدانیم

1گرفتن وکالت زن در طلاق از مرد به دو روش امکان پذیر است یا به صورت شرط ضمن عقد نکاح که در سند ازدواج درج می شود و یا به صورت مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و اخذ وکالت در طلاق از زوج.

اگر زوج خارج از کشور باشد اعطای وکالت از طریق تنظیم وکالتنامه طلاق در سفارت یا کنسولگری ایران نیز می باشد.

2– اگر وکالت در طلاق به صورت شرط در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) باشد چون به اصطلاح حقوقی عقد ازدواج دائم، قراردادی لازم است وکالت مذکور قابل عزل نیست به عبارت دیگر مرد (موکل) نمی تواند زن (وکیل) را عزل نماید.

3 اگر وکالت در طلاق بعد از عقد، و در دفترخانه به زوجه یا شخص دیگری داده شود از سوی مرد قابل عزل است. مگر این که مدت داشته باشد و تا مدت مشخص مرد حق عزل را از خود ساقط کرده باشد و یا این که در ضمن عقد لازمی وکالت اخذ شده باشد.

مرسوم است که در خود وکالت در طلاق، قابلیت عزل و یا عدم عزل و یا مدت آن را درج می کنند.

4 داشتن وکالت طلاق یا همان تعبیر عامیانه وکالت حق طلاق از سوی مرد به زن به منزله این نیست که مرد دیگر نمی تواند همسرش را طلاق بدهد.

اساسا واگذاری حق طلاق از سوی مرد به زن و یا هر شخص دیگری از لحاظ حقوی غلط است چون حق طلاق قابل واگذاری نیست.

زوج (شوهر) میتواند به دیگری از جمله زوجه وکالت برای طلاق اعطا کند نه اعطای حق طلاق.

5– مرد می تواند وکالت برای طلاق را به غیر از همسرش نیز واگذار نماید.

فرض کنید مردی مقیم خارج از کشور است، و به برادرش در ایران از طریق وکالتی که در سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت تنظیم کرده، وکالت برای طلاق همسرش را می دهد.

6– هیچکس از جمله زنی که از مرد وکالت طلاق دارد نمی تواند بدون وکیل دادگستری وکالت را اعمال نماید به عبارت دیگر کسی می تواند در دادگاه وکالت کند که وکیل دادگستری باشد.

در وکالت در طلاقی که مثلا زن از شوهر دارد، برای طلاق باید از طریق انتخاب وکیل دادگستری برای همسر اقدام نماید.

در این راستا زن به استناد وکالتنامه طلاق به وکیل دادگستری مراجعه می کند و بر طبق حدود اختیارات وکالتنامه، برای شوهر وکیل انتخاب می کند و وکیل منتخب، وکیل مع الواسطه شوهر می شود.

7– کامل بودن متن وکالت در طلاق بسیار اهمیت دارد و بسیاری از وکالت در طلاق هایی که در دفاتر اسناد رسمی استفاده می شود ناقص هستند. اما از همه بدتر شرط وکالت در طلاقی است که زوج به زوجه در سند ازدواج می دهد غالب آن ها دارای مشکل هستند. توصیه می شود در این خصوص با وکیل مجرب طلاق مشورت نمایید. در اینجا دو نمونه کامل وکالت در طلاق با مهریه و وکالت در طلاق بدون مهریه در اختیار شما گذاشته شده است.

8– در خصوص مراحل طلاق با وکالت در طلاق و نحوه طلاق با وکالت در طلاق بهتر است که به لینک آبی رنگ متمایز شده مراجعه نمایید.

9– برای اطلاع از هزینه های طلاق با وکالت توسط وکیل با شماره تلفن های ذیل متن تماس حاصل کنید.

10 مدت زمان طلاق با حق طلاق زوجه و وکالت طلاق زوجه، همان مدت زمان طلاق توافقی است یعنی کمتر از یک هفته (فقط تهران). مگر این که در حدود اختیارات وکالت در اسقاط حق تجدید نظر و فرجام خواهی نباشد که در این صورت ۴۴ روز پس از ابلاغ رای امکان ثبت طلاق وجود دارد.

11 امکان واگذاری وکالت برای طی مراحل طلاق از سوی زوجه (زن) به دیگری و حتی شوهر وجود دارد.

اولا: مهم در اینجا شفاف بودن وکالت در بذل از سوی زوجه است.

ثانیا: بایستی وکالت در تعیین تکلیف جهیزیه، اجرت، المثل، نفقه، حضانت و ملاقات فرزندان نیز در وکالت نامه مشخص شده باشد.

ثالثا: بهتر است که گواهی مربوط به بارداری یا عدم آن هم از زوجه اخذ شود.

12- مدارک مورد نیاز برای شروع طلاق با وکالت عبارت است از: سند ازدواج یا رونوشت شناسنامه زوجه، کپی کارت ملی زوجه، ترجیحا کپی شناسنامه زوج و اصل وکالتنامه محضری طلاق.

اصطلاحات حق طلاق زوجه و یا حق طلاق زن که در بین مردم رایج شده است منظور همان وکالت در طلاق زوجه است.

نمونه متن شرط ضمن عقد وکالت در طلاق

پانوشت: نمونه متن وکالتنامه حق طلاق 

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470