چک و سفته

جعل امضای چک چه مجازاتی دارد؟

چک و سفته و پیامدهای مربوط به آن چه از لحاظ کیفری و چه حقوقی در قانون برای شخص صادر کننده و دریافت کننده تعهداتی را به همراه دارد و به تبع آن موجب رعایت موارد و توجه به نکاتی میشود که باعث پیشگیری از مشکلات و اتفاقات ناخواسته بعدی بین دو طرف میباشد.از این رو با توجه به مبتلا به بودن موارد مربوط با چک به توضیح زیر میپردازیم:

جعل امضای چک چه مجازاتی دارد؟

چک یکی از اسناد رسمی محسوب می شود که و در روابط اقتصادی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و مانند هر سند رسمی دیگر اگر مورد جعل واقع شود ، مرتکب این کار مجرم خواهد بود و در قانون مجازات هایی برای جاعل در نظر گرفته شده است ، در اینجا خواهیم دید مجازات جعل امضای چک چه خواهد بود.

جعل امضای چک

در رابطه با جعل امضای چک می توان گفت که جعل جرمی است که از زمان پیدایش اسناد در جوامع رخ می داده است و به خاطر اهمیت روز افزون این اسناد افرادی اقدام به جعل کرده تا از آنها در رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و چون در این جرم آسایش و نظم عمومی جامعه از بین می رود و در نتیجه ضرر مالی به افراد وارد شده ، قانون این کار جعل را بدون مجازات نگذاشته است.

پایه و اساس جرم جعل چک این است که جاعل می خواهد فرد دیگری را به اشتباه بیندازد و او را فریب دهد تا با ارائه چک جعلی او را وادار کند ، مالی را در اختیار او قرار دهد ، بنابراین چک و امضا دیگری را جعل می کند تا از اعتبار او سوء استفاده کند.

قانون دست بردن در چک را جرم می داند که ممکن است حتی دست بردن در مبلغ چکی باشد که از قبل امضا شده است که این کار نیز جرم خواهد بود ،همچنین جعل امضا دیگری نیز از مصادیق جرم جعل چک است و جعل کننده امضا معمولا کسی خواهد بود که با امضای صاحب چک آشنا است و چک را سرقت و امضا را جعل کرده است.

مجازات جعل امضای چک در قانون 

در ماده ی ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی ، مصادیق جرم جعل مشخص شده است که از جمله ؛ ساختن سند و جعل امضا یا مهر دیگری و خراشیدن و تراشیدن ، یا تغییر در تاریخ سند جرم محسوب شده است ، در این ماده مرتکب جعل چک ، علاوه بر اینکه باید خسارتی را که از راه جعل چک به کسی وارد کرده جبران کند ،  طبق قانون به شش ماه تا دو سال حبس و سه تا دوازده ملیون ریال جزای نقدی محکوم می گردد.

از آنجا که چک یک سند خصوصی محسوب میشود ، قانون به دارندگان دسته چک توصیه کرده که تا حد ممکن آن را در دسترس دیگران قرار ندهند تا کسی از آن استفاده نکند یا از قبل اقدام به  امضا کردن چک بدون قرار دادن مبلغ در آن نکنند تا کسی با استفاده از این چک مبادرت به امر کلاهبرداری از دیگران نکند.

قانون به دارندگان چک توصیه می کند که خود با بی توجهی زمینه سوء استفاده دیگران را از چک خود فراهم نکنند تا درگیر مسائل قضایی بعدی این مشکل نشوند و تا حد ممکن در نگهداری مناسب دسته چک خود کوشا باشند تا مورد جعل دیگران قرار نگیرند

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470