تخلیه املاک استیجاری

اگر مستاجر ملک اجاره ای را تخلیه نکند چگونه باید ملک را تخلیه کنیم؟

تخلیه نکردن ملک اجاره ای یکی از موارد مبتلا به میباشد که بسیاری از مالکان با آن در گیر هستند و به تبع آن پرونده ها و اختلافات زیادی نیز در دادگاهها مطرح است.در این راستا مالک و موجر باید قوانین مربوط به تخلیه را بدانند و با جزییات آن آشنا شوند.

اگر مستاجر ملک اجاره ای را تخلیه نکند چگونه باید ملک را تخلیه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در پایان قرارداد  ممکن است، پیش بیاید تخلیه نکردن ملک توسط مستاجر است. قانون در این خصوص برای موجر چاره‌ای اندیشیده که حق خود را از مستاجری که قانون را زیر پاگذاشته، بگیرد.

اجاره یک قرارداد موقت است. تعیین زمان یکی از شرایط صحت این قرارداد محسوب می‌شود و اگر مدت برای آن تعیین نشده باشد این قرارداد اعتبار نخواهد داشت.

تخلیه املاک مشاعی به چه صورتی انجام میشود؟

مطابق یکی از تقسیم‌بندی‌های معقول، دعوای خلع ید به معنای اعم آن به 3 دسته از دعاوی تقسیم می‌شود:

  • نخست، خلع ید به معنای اخص یا همان دعوای مالکیت که طی آن مالک ملک رفع تصرف دیگری را از ملک خود خواستار است.
  • دوم، دعوای تخلیه ید که در آن عدم مالکیت خوانده بر ملک مورد نزاع و در مقابل، قانونی بودن تصرف خوانده بر آن مورد قبول طرفین دعوا بوده و خواهان ادعا دارد که ادامه تصرفات خوانده بر آن ملک، خلاف قرارداد یا قانون است و باید از آن رفع تصرف شود. بنابراین در دعوای خلع ید مبنای قراردادی بین خواهان و خوانده وجود دارد.
  • سوم دعاوی تصرف هستند که خود شامل دعاوی تصرف عدوانی و مزاحمت و ممانعت از حق بوده و ممکن است به صورت کیفری یا حقوقی مطرح شوند.

یک دیدگاه

  1. باسلام،مستاجرهستم طبق قانون قراردادی تنظیم شد در بنگاه با ورود ما به خانه جدید هزاران مشکلات کنار آمدیم پایان قرارداد بود مالک پول ودیعه گفت40میلیون تومان مستاجر قرارداد را سه ماه تنظیم کردند پول کافی بدست نیامد برای تخلیه ملک مسکونی خانه جدید اجاره کرد اما مالک قبلی پول ودیعه را نمی‌داد حالا شکایت کرده حکم تخلیه را دادگاه به نفع او صادر کرده چکار باید انجام دهم تا حقم پایمال نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470