چک و سفته

آیا میتوان امضای چک را انکار کرد؟

امضای چک و صحت آن از مهمترین ارکان چک میباشد. به این معنا که صادر کننده چک با امضای خود ضمانت کننده پرداخت چک میشود و در قبال دریافت کننده چک متعهد به انجام تعهد خود میشود.

 آیا امضای چک را میتوان انکار کرد؟

چک یک سند تجاری معتبر و شناخته شده در روابط اقتصادی می باشد و نقش مهمی در مبادلات بین افراد ایفا می کند ، به خاطر همین ، قوانین خاص و اصول مبادلاتی مختص به خود را دارد و استفاده کنندگان از این سند باید به همه این اصول آشنا باشند ، حال باید دید آیا

انکار امضای چک امکان پذیر خواهد بود یا نه؟

انکار امضای چک

در رابطه با انکار امضای چک می توان گفت که اگر کسی امضای خود در چکی را انکار کند در این صورت طلبکار میتواند علیه او اقامه دعوی کند اما اثبات امضا به عهده خود او است و باید با مراجعه به کارشناسانی که در تشخیص امضا ماهر هستند ، نحوه امضا را به اثبات برساند ، کارشناسان امضای این چک را با امضای اصلی فرد تطبیق خواهند داد و اگر تطابق داشته باشد ، صاحب چک دیگر نمی تواند از مسئولیت چک شانه خالی کند.

کارشناسان توصیه کرده اند ، برای آنکه کسی مدعی انکار امضای خود در سندی نشود ، علاوه بر امضا باید اثر انگشت و نام و نام خانوادگی توسط امضا کننده وارد شود ، چه بسا کسی سندی را با امضایی به جز امضا معمول خود ثبت کند و بعد منکر این امضا شود و در صورت شکایت هم این امضا با امضا اصلی منطبق نخواهد بود و طلبکار به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید.

معمولا امضای چک توسط صاحب او قابل انکار نخواهد بود و در صورت انکار باید به دنبال اثبات این مسئله باشد ، زیرا چک یک سند تحت مالکیت فرد محسوب می شود و در تصرف فرد است تا در آن ارقام مورد معامله ذکر شود و معمولا دسته چک نزد صاحب چک باقی می ماند پس انکار امضا ممکن نیست ، فقط در صورتی که صاحب چک ادعای سرقت یا مفقود شدن چک و جعل آن را توسط فردی داشته باشد ، یا اگر چک را به امانت به کسی داده و او از چک سوء استفاده کرده باشد ، صاحب چک می تواند در محاکم قضایی علیه سارق و جاعل اقامه دعوی کند.

قانون صدور چک درباره انکار امضای چک

در ماده ۳ قانون صدور چک آمده است که مسئولیت چک با صاحب آن است حتی اگر امضا وی در صورت شکایت فردی تطابق نداشته باشد ، باز به جهت صدور چک بلا محل صاحب چک مسئول آن خواهد بود و طبق این ماده انکار امضا چک توسط صاحب چک امکان پذیر نخواهد بود و اگر امضا تطابق نداشته ،حتما صاحب جک خود به عمد طوری امضا کرده که با امضا اصلی خودش متفاوت باشد و عدم تطابق مانع انتساب چک به صاحب او نمی شود.

دادگاه حقوقی در مورد شکایات مربوط به سرقت یا جعل یا خیانت بررسی لازم را در مورد چک انجام می دهد اما به دلیل مسئول بودن صاحب چک ادعای تطابق نداشتن امضا را برای طرح شکایت توسط صاحب چک مورد اعتنا قرار نمی دهد.

در نتیجه به خاطر اینکه چک یک سند تجاری شخصی است در مورد تطابق نداشتن امضا مسئولیت را از صاحب چک سلب نخواهد کرد ، مگر آنکه صاحب چک حکم کیفری را در مورد انتساب خود به چک  گرفته باشد ، قانون به صاحب حساب اجازه نمی دهد با تغییر در امضا خود ثبات بازار و معاملات را بر هم زند و حق دیگری را پایمال کند

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470