دعاوی خانواده

الزام به تمکین در ازدواج موقت چیست؟

آیا الزام به تمکین در ازدواج موقت وجود دارد؟

به دلیل آثار مطلوب ازدواج در متون دینی و اسلامی همواره به ازدواج به موقع و آسان سفارش های بسیاری شده است ، ازدواج که می تواند به دو صورت دائم و موقت انجام شود ، راه شرعی و قانونی رفع تمایلات جنسی و تشکیل خانواده می باشد ، اگر چه در ازدواج موقت ، مقصود فرزند آوری و تشکیل خانواده نمی باشد ، اما روشی مناسب و مشروع برای افرادی است که امکان ازدواج دائم را ندارند، ازدواج موقت یا صیغه عبارت است از ازدواجی که در آن صیغه عقد برای مدت مشخصی بین زن و مرد جاری می شود و پس از آن زن و مرد به یکدیگر محرم و حلال می گردند ، از جمله مواردی که در مسئله ی ازدواج موقت مورد سئوال است ، مربوط به تمکین در ازدواج موقت است .

در ازدواج موقت ، چنانچه دختر باکره باشد از نظر برخی فقها و مراجع تقلید به اذن پدر جهت امر ازدواج نیاز خواهد بود و برخی دیگر نیازی به اجازه گرفتن را لازم نمی دانند، از این رو با توجه به مرجع تقلید مورد پیروی باید عمل نمود و دستور وی را در این زمینه جویا شد .

حق و حقوق زن در ازدواج موقت

از آنجا که در کشور معمولا مردان متاهل به ازدواج موقت مبادرت می ورزند ، لذا تمایلی به ثبت ازدواج موقت وجود ندارد، از این رو ازدواج موقت نه در شناسنامه آورده می شود و نه در دفاتر رسمی ازدواج ثبت می گردد .

قوانین حمایت از خانواده ، در برخی موارد که مهمترین آن به علت باردار شدن زن و تعیین هویت فرزند متولد شده می باشد ، ثبت ازدواج موقت را اجباری نموده است .

ازدواج موقت به دلیل مشروع بودن ، مسئول بودن مرد در برابر تعهداتش نسبت به زن ، رفع نیاز جنسی ، قانونی بودن و … با رابطه ی نامشروع زنا بسیار متفاوت است .

در ازدواج موقت زن و مرد حق و حقوقی نسبت به یکدیگر پیدا می کنند که در این میان زن به طور مسلم از حق مهریه برخوردار خواهد بود اما حق نفقه و ارث از وی سلب شده است در مقابل حقوق زن ، مرد نیز حکم تمکین در ازدواج موقت را مورد توجه قرار دارد که ادامه این مورد نیز بررسی قرار می گیرد .

اگر ضمن عقد موقت ، زن شرط کند که باید حق ارث و نفقه وی پرداخت شود و مرد این موضوع را پذیرفته باشد ، پرداخت و انجام آن بر مرد واجب و لازم خواهد بود .

تمکین در ازدواج موقت

در ازدواج موقت به دلیل اینکه مبنای این امر ، بهره مندی جنسی طرفین از یکدیگر است ، زن و شوهر ضمن اینکه باید نسبت به هم حسن معاشرت داشته باشند ، زن جزء در مواقعی که عذر شرعی دارد ، نمی تواند از ایفای نقش زناشویی خود ممانعت به عمل آورد ، لذا در ازدواج موقت، الزام به تمکین وجود دارد و در صورت عدم تمکین ، مرد می تواند دادخواست عدم تمکین زن را تقدیم دادگاه خانواده نماید که به دلیل عدم ثبت چنین ازدواج هایی کمتر دیده شده که مرد به دنبال حکم عدم تمکین زن باشد .

اگر زن در ازدواج موقت، عدم نزدیکی ( عدم تمکین ) را شرط کرده باشد ، ضمن اینکه شرط وی صحیح است ، مرد حق نزدیکی با او را نداشته و در این حالت زن و مرد تنها نسبت به هم محرم شمرده می شوند .

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470