بانک دانلود

اظهارنامه عدم تمکین زوجه/ نمونه اظهارنامه برای ثبت عدم تمکین

از مهمترین دعاوی که زوجین در دادگاه ها اقامه می کنند، دعوای عدم تمکین توسط زوجه است. به استناد قانون مدنی، زن موظف است که از شوهر خود تمکین کند. به همین مناسبت، در صورتی که زن زندگی مشترک را بدون رضایت همسر و یا مجوز قانونی ترک کند، مرد می تواند در دادگاه دادخواست الزام به تمکین او را مطرح نماید. همچنین شوهر می تواند ضمن ارائه اظهارنامه عدم تمکین زوجه تمکین زوجه را تقاضا کند.

در شرایطی که زن بدون مانع قانونی و شرعی و بدون اجازه از همسر خود زندگی مشترک را ترک کند، شوهر می تواند با ارسال یک اظهارنامه حقوقی وی را به زندگی مشترک و ایفای وظایف و تکالیف زناشویی دعوت نماید. این عمل معمولا با ارسال اظهارنامه عدم تمکین به خانم صورت می گیرد.

با ارسال این اظهارنامه مهلتی به زن داده می شود که زن دوباره تمکین کند؛ اما در صورتی که زن تمکین نکرد مرد می تواند این بار به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست الزام به تمکین دهد. در چنین شرایطی، مرد دیگر الزامی به پرداخت نفقه به همسر خود نخواهد داشت و در مواردی هم ممکن است مرد از دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد.

به همین مناسبت در این مقاله به بررسی عدم تمکین از شوهر، اظهارنامه عدم تمکین زن و نمونه اظهارنامه عدم تمکین زن خواهیم پرداخت.

 اظهارنامه عدم تمکین زوجه

نمونه اظهارنامه عدم تمکین زوجه برای ثبت در دفتر خدمات قضایی

مخاطب محترم سرکار خانم ………

با سلام

مطابق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی، موارد ذیل رسماً و قانوناً  طبق اظهارنامه عدم تمکین زوجه ذیل به شما ابلاغ می‌شود :
احتراما، به استحضار می رساند :
جنابعالی به استناد عقد نامه شماره …..تنظيمی در دفترخانه ازدواج شماره …….شهرستان ………زوجه شرعی و قانونی اينجانب می‌باشيد.

متأسفانه از تاريخ …… الی ………بدون داشتن دليل موجه قانونی و همچنين كسب رضايت از اينجانب اقدام به ترك منزل مشترک نموده ايد. از آنجا كه اختلافات خانوادگي تا حدود زیادی صرفا با تدبير و تأمل و گذشت زوجين حل و فصل می گردد و قهر و كشمكش به جز افزودن بر ميزان تنش و كدورت فی مابين هيچ چيز را به ارمغان نمی آورد.

لذا از شما مي خواهم تا ضمن بازگشت به منزل، موجبات پريشانی و تكدر خاطر شخص خود و خانواده را فراهم نياورید.

ضمناً چنانچه به فاصله گذشت يك هفته از تاريخ روئیت اين اظهارنامه تصميم قطعی خود را جهت رجوع به منزل شوهر اتخاذ ننماييد، مطابق مقررات، ناشزه محسوب و از پرداخت نفقه محروم خواهید شد.

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره با تیم وکلای آرتین : 09103501470